سومین هفته شهریور با افزایش نرخ ارز و سکه همراه بود و شاخص بورس نیز نسبت به هفته گذشته اندکی رشد کرد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در  سومین هفته شهریور 1400 شاهد افت و خیز شدید قیمتی در بازارهای مالی از جمله ارز و سکه نبوده ایم به طوری که نرخ  دلار در کانال 26 هزار تومانی نوسان محدودی را تجربه کرد و از آن فراتر نرفت، نرخ سکه نیز در مرز 12 میلیون تومانی بود و  در اواخر هفته از کانال 12 میلیون تومانی عبور کرد. 

نوسان محدود بورس  در شهریور 1400

شاخص کل بورس نیز در این هفته با رشد اندکی همراه بود اما در روز های پایانی هفته اندکی کاهش یافت و به کانال اولیه خود رسید به طوری که شاخص کل بورس تهران در روز شنبه، سیزدهم شهریور ماه در ابتدای معاملات با رشد ۱۰ هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۳۱ هزار واحدی قرار گرفت و در آخرین روز معاملات هفته با رشد یک هزار و ۹۴۱ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۲۵ هزار واحدی قرار گرفت و تقریبا 6 واحد کاهش یافته است. 

بورس

دلار در کانال 26 هزار تومانی ماندگار شد

نرخ دلار و یورو  در اولین روز هفته به ترتیب با  قیمت 26 هزار و 650 تومان و 31 هزار و 250 تومان  به فروش رسیدند که البته دلار با افزایش 230تومانی به مبلغ 26 هزار و 882 تومان رسید یورو نیز در این هفته حدود 355 تومان گران شد در نهایت به مبلغ 31 هزار و 607 تومان معامله شد. 

بورس درجا زد/خرید و فروش در بازار طلا به صفر نزدیک شد / ارز ارزان می شود؟

سکه از کانال 12 میلیون تومانی عبور کرد

در ابتدای هفته هر قطعه سکه طرح جدید با مبلغ 11 میلیون و 920 هزار تومان به فروش رسید که با افزایش بیش از 70 هزار تومان از کانال 12 میلیون تومانی عبور کرد و به رقم 12 میلیون و 50 هزار تومان رسید همچنین هر گرم طلای 18 عیار نیز از قیمت یک میلیون و 160 هزار تومان به رقم یک میلیون و 176 هزار تومان رسید که این ارقام بیانگر افزایش بیش از 15 هزار تومان در یک هفته است. 

بورس درجا زد/خرید و فروش در بازار طلا به صفر نزدیک شد / ارز ارزان می شود؟


بیشتر بخوانید:

نوسان نرخ ارز و سکه در دولت جدید/ بورس وارد مرحله استراحت شد


رکود شدید بازار طلا و سکه  باعث کاهش حباب قیمتی شد 

محمد کشتی آرای نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرنگار نبض باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت بازار طلا وسکه در سومین هفته شهریور  1400 گفت: در این هفته قیمت اونس جهانی حدود 14 دلار کاهش یافته است اما بر خلاف آن قیمت ارز روند صعودی داشت و هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود 650 تومان در این هفته گران شد. 

او بیان کرد: نکته مهم این است که در این هفته بازار طلا و سکه به شدت با رکود همراه بود و میزان داد و ستد ها با افت قابل ملاحظه ای مواجه بود به همین دلیل حباب سکه بخصوص برای نیم سکه و ربع سکه  نسبت به اوایل هفته کاهش داشت اما بر خلاف آن قیمت سکه طرح قدیم و جدید با توجه به افزایش نرخ ارز  روند صعودی را تجربه کرد. 

کشتی آرای افزود: در این هفته هر قطعه سکه طرح قدیم با افزایش 120 هزار تومانی به مبلغ 11 میلیون و 650 هزار تومان رسید همچنین هر قطعه سکه طرح جدید نیز حدود 150 هزار تومان به ارزش آن افزوده شد. نیم سکه و ربع سکه در این هفته به طور متوسط تغییری در قیمت تجربه نکردند از طرف دیگر سکه های یک گرمی نیز در کانال قیمتی 2 میلیون و 300 هزار  تومان پایدار ماندند. این نکته را باید در نظر گرفت که  نیم سکه ، ربع سکه و سکه های یک گرمی تغییری در قیمت نداشته اند نشان دهنده کاهش حباب سکه است. 

او تصریح کرد: هر مثقال طلا در بازار به قیمت 5 میلیون و 111 هزار تومان رسید که تقریبا هر مثقال طلا حدود 65 هزار تومان در این هفته افزایش قیمت داشته است. هر گرم  طلای 18 عیار با 15 هزار تومان افزایش قیمت هفتگی به مبلغ یک میلیون و 180 هزار تومان رسیدالبته لازم به ذکر است که  در این هفته حباب سکه از 620 هزار تومان به 540 هزار تومان رسیده است. 

به نظر می رسد در روزهای آینده میزان خرید و فروش بهبود یابد اما این امر مستلزم آن است که اتفاق مهم سیاسی و اقتصادی در کشور  رخ ندهد و به طور کل پیش بینی در باره این موضوع کمی مشکل است چرا که متغیر های وابسته به بازار طلا و سکه در حال نوسان است. 

شاخص بورس صعودی خواهد شد!

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار نبض باشگاه خبرنگاران جوان در باره وضعیت بازار سرمایه  در سومین هفته شهریور گفت: با انتخاب  کابینه دولت جدید و صحبت های اولیه  که وزرای جدید داشتند در حال حاضر با یک ابهام  در فضای کل اقتصاد کشور مواجه هستیم و این امر بر فضای سرمایه هم تسریع پیدا  کرده است. 

او افزود: وزارتخانه هایی هستند  که تصمیمات آن ها مستقیما بر بازار سرمایه اثر می گذارد یکی از مشخص ترین آن ها وزارت اقتصاد است که صحبت هایی مبنی بر انتشار اوراق بدهی با نرخ 23 تا 24 درصد  برای تامین بودجه دارد که اگر این امر اتفاق  بیفتد اثر مطلوبی بر بازار نخواهد گذاشت از طرف  دیگر وزاتخانه صمت از عوامل تاثیر گذار بر بازار بورس است  و بحث نرخ گذاری هاو کنترل قیمت ها به خصوص برای فولاد و سیمان باعث ایجاد ابهام در بازار شده است. سومین وزارتخانه تاثیر گذار در بازار سرمایه  وزارت نفت است که نرخ خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، کمبود گاز و نحوه جیره بندی خوراک گازی در نیمه دوم سال  از دیگر مشکلات بازار سرایه است.

تاجبر تصریح کرد: به طور کلی  بازار سرمایه  در مورد صنایع مختلف با ابهامات متعددی مواجه است که این امر به مروز زمان رفع خواهد شد از طرف دیگر عمده بازار سرمایه در 3 ماه اخیر در فروش 30 تا 40 درصد سود داشته است اما چشم انداز کلی در مورد بازار سرمایه در  روزهای آینده با توجه به تورم موجود در کشور مثبت  است .اگر روند صعودی در شاخص بورس از سر گرفته شود نیازمند اصلاح و جابه جایی سهام در آن هستیم و می توانیم در پاییز روند صعودی را در بازار داشته باشیم. 

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در حال حاضر بازار متعادل است و جا به جایی سهام با حجم بالایی انجام می شود که امکان ایجاد روند صعودی در آینده وجود دارد. 

نتیجه:

فعالان بازارهای مالی بر این باورند که نرخ ارز  در بلند مدت روند صعودی با شیب ملایم خواهند داشت و بازار طلا و سکه نیز همسو  با نرخ ارز تغییر قیمت خواهد داشت اما با توجه به روی کار آمدن وزرای جدید و شروع فعالیتشان انتظار می رود ثبات قیمتی و کنترل تورم در کشور در اولویت قرار بگیرد تا بازار های مالی رونق بکیرد و از طرف دیگر فعالان بازار سرمایه به رشد شاخص کل و سود دهی شرکت ها در آینده امید دارند. 

گزارش از سحر ارجمندی منش

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
این دولت فقط فقر را توزبع می کند.ثروتی نخواهد اندوخت.چون اصولا آدمهاش ثروت آفرین نیستند.اینها هیچ کدامشون در این ۴۳سال یک ریال ثروت تولید نکرده اند. این کاره نیستند.نه اینکه خدای نکرده بد باشند،نه خیلی خوب هستند اما این کاره نیستند.جز چشم و بله گفتن چیزی بلد نیستند.و چون خوب هستند فقط می توانند فقر را عادلانه توزیع کنند.دلار را هم حدود۱۰۰هزار تومن تحویل دولت بعدی خواهند داد.چهار سال دیگه خیلی دور نیست.انشالا خدا سلامتی به همه بدهد خواهند دید.و خواهند فهمید که چه اشتباهی در انتخاب خود کردند.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۵۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
بنزین که گران بشودموتورسیکلت گران میشودوخودروارزان میشود.دلارویوروراهم افزایش قیمت بدهندگرانی مواداولیه وارداتی اول بسم الله هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
آقای yjc تورو به هر چی قبول دارید همه چیز رو برعکس بگید. چون هرچی میگید برعکسش در میاد.
مثلا بگید دلار و سکه و بورس همش میخواد بالا بره. تا از فردا همشون قرمز شه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
اگه صبح بگن هرفرد فقط میتواند یک خانه یک خودرو ومیزان کمی سکه ویاارز خارجی داشته باشه تا غروب مشکل حله!!!!!!!!! چون فقط افرادی که محروم هستند ازاین کالاهای مصرفی!! که البته درایران شده کالاهای سرمایه ای توپ!!!!!!! میتوانند خرید کنند!!!!!!!!!! که البته اگرتوانش روداشتن که خرید میکردن!!! بنابراین بطور اتوماتیک کل این کالاهای مازاد! درمزایده گذاشته میشود وآنقدرادامه پیدا میکند که درمدت کوتاهی ارزش واقعی آنها بدست میاید. البته محتکران عزیز ناراحن!
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
درشرایط حاضر فقط بفکر قشر ضعیف جامعه باشید . الان حقوق ودرآمد این قشر کفاف کرایه خانه وهزینه آب وبرق وگاز وایاب ذهاب وخوراک و..... نمیدهد ومجبورهستند یا قرض کنند یا فقیرانه زندگی کنند ویا برای درآمد بیشتر خیلی بیشترتلاش وزحمت بکشند. دراموری که مربوط به سلاطین مسکن وارز وسکه وخودرو ..... میشود دخالت نکنید چون کاری ازدست شما برنمیاد والکی وقت مردم رومیگیرید
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
انتخاب خودتون بوده بايد تحمل كنيد به همتي بايد راي ميدادين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
قیمت دلار را نمی دونم تا کجا میره.اما این را می دونم که خدا از خیلی از مسئولان این کشور نخواهد گذشت.مردم هم آنها را نمی بخشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
چهل ساله امیدوار بودیم بقیه عمرمون هم به امیدواری میگذره. شکرت خدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
قابل توجه اونایی که به این رای دادن ریس جمهور بشه
دیگه چی میخواد
مملکت گل و بلبل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
دلار تو یه روز تا 28 هزار تومن بالا رفت این چه بازار مسخره ایه که داریم !!!! نمیتونید قیمت اجناس رو ارزون کنید حداقل دیگه گرون نکنید..از دولت جدید خیلی انتظار داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
تا دلار در منطقه از چرخه معاملات کنار نرود همینه!
باید دلار از سکه بیافتد.
Canada
mohammad
۱۸:۴۳ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
دلار نباشه ريال باشه يا ارز ديگرى مسئله اين است که اقتصاد بايد رقابتى باشد نه اينکه چهار تا ارگان دست انداخته اند روى صنايع و اجازه فعاليت به افراد ديگر را نمى دهند٬ بعلاوه قوانين دست و پاگير تجارت که آن هم در جهت منافع همان ارگان ها تصويب شده است. وقتى که انحصار نباشد توليد انحصارى نباشد رقابت زياد باشد جنس بيشترى عرضه مى گردد و بازار تابع عرضه و تقاضا خواهد گشت که در اين صورت مى توان اميدوار بود که تعادل خود را به دست بياورد. تحت اين شرايط است که دولت مى تواند هر چه يارانه و سوبسيد که هست آنها را حذف کند و به طور مستقيم فقط به آن دسته از اقشار ناتوان و ضعيف که بنيه مالى ندارند کمک کند. دولت اگر صداقت دارد انحصار را بردارد موانع توليد را برطرف نمايد کارش نظارت باشد فرد يا افراد يا شرکتى را که بخواهند زير ميزى عمل کنند مجازات نمايد ۵۰ درصد مشگلات حل خواهد شد باقى اش بستگى دارد به سياست خارجى اگر مطابق موازين عقلى عمل شود آنهم به مرور زمان حل خواهد شد اگر نه که مطابق موازين و احساسات چند نفر از خواص باشد هيچوقت درست نخواهد گرديد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
اینم از دولت محرومین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
امیدی به دولت آقای رئیسی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
والله تو چند دهه فقط زجر و فساد و اختلاس رو دیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
هفته آینده هفته سقوط شدید قیمت دلار .خودرو و مسکن خواهیم بود..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
شکست فشار حداکثری و انزوای ایالات متفرقه رو به افول و سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
کمتر از دو سال دیگه قیمت دلار حدود 100 هزار تمن خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
از کدوم منبع این قیمت برداشته شده؟ دلار در هفته سوم ۲۷۸۰۰ تومان بود نه ۲۶۰۰۰ تومان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
راه کاهش تورم و توسعه اقتصادی از توسعه سیاسی و اقتصاد باز و روابط محکم با همسایگان میگذرد.اقتصاد ایران در سال ۵۷ دو برابر اقتصاد ترکیه بود الان یک چهارم اون شده.جمعیتونم برابره نفت و منابع زیرزمینی بیشتری هم داریم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۵۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
بحث تصویب fatf و توافق برجام خیلی در اقتصاد مهمه چون باعث ورود دلارهای نفتی میشه . کشور ما اقتصادش یعنی نفت . صنعت که قوی نیست کشاورزی هم شدیدا محدودیت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
هر بلایی سرما بیاید حقمونه. سالهاست که ما مردم ( همیشه در صحنه ) با خرید و مخفی کردن طلا و دلار به خیالمان سود کردیم درحالیکه خودمان باعث تورم و گرانی همه کالاها شدیم و الان هم همه ما از گرانی ها گلایه و ناراحتیم!!!!! پس ازماست که برماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
بزرگترین کاسب و دلال این بازار خود دولته
Iran (Islamic Republic of)
وثوق
۰۹:۲۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
چه با افتخار مینویسید قیمت دلار ثابت شد. بابا شما چهل ساله ثابت شده اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
بیچاره به مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
باز همه چیز در حال گرون شدنه یه سری به بازار بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
در کشور ما کلی نهاد سازمان و موسسه وجود داره با کلی مدیر و پرسنل که نقشی در فرایند تولید ثروت ندارن و از پول نفت ارتزاق میکردنند حالا فروش نفت ایران به دلیل تحریم و عدم پیوستن به fatf مشکل خورده و دلار نمیاد دولت هم برا پرداخت هزینه هاش دائم نقدینگی بدون پشتوانه دلار نفتی تولید میکنه و تورم دائم بالا میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
همچنان رو به بالا میرد چیزی که تا الان همه شاهدش بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
ای بابا
آخرین اخبار