روز جهانی پیشگیری از خودکشی؛

برای همدیگر وقت بگذاریم و به حرف‌های هم گوش دهیم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: خودکشی قابل پیشگیری است و اقدامات مناسب می‌تواند به پیشگیری از خودکشی و مرگ ناشی از آن در سطح جمعیت عمومی و فردی کمک کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دکتر عبدالرسول معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در پیامی به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی، از روند رو به افزایش این معضل در دهه اخیر و مشکلات ناشی از آن گفت.

در متن پیام دکتر عبدالرسول همتی آمده است:

هر سال در روز دهم سپتامبر، مصادف با ۱۹ شهریور به مناسبت «روز جهانی پیشگیری از خودکشی» و به منظور افزایش اطلاع رسانی در زمینه اقدامات پیشگیرانه ضروری با هدف کاهش نرخ قربانیان خودکشی در سراسر جهان، مراسم ویژه‌ای در کشور‌های مختلف برگزار می‌ شود.

بی شک، خودکشی معضلی اجتماعی، روانی است که در اکثر جوامع و در طول تاریخ زندگی بشر، وجود داشته است.

آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که خودکشی در دهه‌های اخیر رو به افزایش بوده و الگوی سنی آن در حال تغییر است؛ در بین همه گروه‌های سنی، خودکشی هشتمین علت مرگ و میر در جهان است، اما در گروه سنی نوجوان و جوان پس از حوادث و قتل، سومین علت مرگ و میر گزارش شده است.

سازمان بهداشت جهانی نیز هشدار داد که بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ ممکن است عوامل خطر خودکشی را تشدید کند و داده‌های مطالعات اخیر، نشان دهنده افزایش پریشانی، اضطراب و افسردگی است.

این موارد، علاوه بر خشونت، اختلالات مصرف نوشیدنی‌های غیرمجاز، سوءمصرف مواد و احساس از دست دادن، فاکتور‌های مهمی هستند که می‌توانند خطر تصمیم‌گیری برای گرفتن جان خود را در فرد افزایش دهند.

عمده‌ترین عوامل مؤثر در اقدام به خودکشی، افسردگی، ناامیدی، سن، جنسیت، نژاد، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، سلامت جسمانی، سوء مصرف مواد، سابقه اقدام به خودکشی و ابتلا به یک اختلال روانی، تنها زندگی کردن، فقدان حمایت خانوادگی و اجتماعی و همچنین عواملی مانند طلاق، بیکاری، فقر، از دست دادن نزدیکان، شکست در کار یا تحصیل و ازدواج تحمیلی است.

خودکشی قابل پیشگیری است و اقدامات مناسب و به موقع می‌تواند به پیشگیری از اقدام به خودکشی و مرگ ناشی از آن در سطح جمعیت عمومی و در سطح فردی کمک کند.

یکی از راه‌های مهم در پیشگیری از خودکشی این است که برای اطرافیان وقت بگذارید، با هم صحبت کنید، از یکدیگر حمایت کنید و برای جلوگیری از آن، علائم هشداردهنده خودکشی را بدانید.

افراد می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های پزشک خانواده و انجام غربالگری سلامت روان از وضعیت سلامت روان خود مطلع شوند و در صورت وجود علائم خطر ضمن ارزیابی پزشکی و دریافت خدمات دارویی با مراجعه به کارشناسان سلامت روان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت از خدمات روانشناختی تخصصی بهره‌مند شوند.

همچنین خانواده‌ها در صورت مشاهده علائم خطری همچون سابقه اقدام به خودکشی، تغییر اخیر در رفتار فرد، پرخاشگری و بیقراری، احساس تنهایی و انزوا و نداشتن تمایل به برقراری روابط اجتماعی، حرف زدن از خودکشی، ناامیدی و تمایل به مردن و بی انگیزی با خط تلفن ۴۰۳۰ تماس بگیرند و یا به روانشناسان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: روز جهانی ، خودکشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.