یک دکترای مدیریت آموزشی گفت: محتوا‌های آموزشی که در آموزش مجازی کشور تدریس می‌شوند برای آموزش‌های حضوری طراحی شده اند.

کیومرث امجدیان دکترای مدیریت آموزشی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به محتوا‌های آموزش مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: متاسفانه محتوا‌های آموزشی که در آموزش مجازی در کشور تدریس می‌شوند، برای آموزش‌های حضوری طراحی شده اند، لذا محتوا‌ی آموزش از راه دور و مجازی باید محتوا‌یی باشد که خودآموز بوده و کم حجم و فعالیت محور است.

او ادامه داد: محتوا‌های آموزشی در آموزش مجازی باید بومی سازی شوند. یعنی اینکه لازم است محتوا‌ها متناسب با آموزش مجازی تولید و ارائه شوند. در شرایط پاندمی کرونا که آموزش‌های مجازی گسترش پیدا کردند متاسفانه فقط بحث تدریس سرفصل‌ها در این آموزش‌ها مطرح شده و در این آموزش‌ها از هر گونه تعامل و یادگیری‌های اجتماعی دانش آموزان غفلت شده است.

این پژوهشگر حوزه‌ی تعلیم و تربیت، در خصوص نواقص آموزش‌های مجازی گفت: این دسته از آموزش‌ها برای معلم و دانش آموز کمی خسته کننده هستند و این یکی از عیب‌های آموزش مجازی است؛ بنابراین نمی‌توان توقع داشت که به همان میزان زمان آموزش حضوری، آموزش مجازی هم به اجرا در آید. یکی دیگر از مهم‌ترین نقص‌های آموزش مجازی که در کشور به اجرا در آمده است، نبود تعامل در فرایند آموزش و در نتیجه، عدم تعامل دانش آموزان با معلمان یکی از مهم‌ترین مساله‌های آن است. همچنین، گفتگو‌های صمیمانه و خارج از درس بین معلم و دانش آموزان و دانش آموزان با یکدیگر به ندرت انجام می‌شود و لذا تبادل احساسات به درستی روی نمی‌دهد.

غفلت از بحث‌های تربیتی و اخلاقی در آموزش مجازی

 امجدیان با اشاره به اینکه در آموزش‌های مجازی به بحث‌های تربیتی و اخلاقی کم توجهی شده است. گفت: متاسفانه در آموزش مجازی ما به ساحت‌های چندگانه تعلیم و تربیت بی توجهی کرده ایم و یکی از مهم‌ترین آن‌ها که بحث‌های تربیتی و اخلاقی است، مطرح نشده یا کم رنگ است، به طوری که فعالیت بین دانش آموز و معلم، صرفا آموزش مطالب کتاب‌های درسی است و عملا کار مشاور و مربیان تربیتی تعطیل شده است. مساله‌ای که بسیار حائز اهمیت است، اینکه با اجرای آموزش مجازی لازم بود وظایف تمامی عناصر انسانی درون مدرسه باز تعریف گردد. زیرا مشخص نبودن وظایف برخی از عوامل مدرسه باعث معطل ماندن فعالیت آن‌ها شد و این جفای بزرگی هم به معلمان گردید و هم به دانش آموزان.

این مدرس دانشگاه گفت: ارزشیابی آموزشی در آموزش مجازی یکی از محوری‌ترین موضوعات مربوط به آن است؛ بنابراین لازم است در این زمینه دقت نظر جدی صورت پذیرد. از این رو، ضرورت دارد که فعالیت محوری اساس آموزش مجازی قرار گیرد تا دغدغه‌های موجود به نحوی مرتفع گردد. همچنین باید در آزمون‌هایی که از دانش آموزان گرفته می‌شود، سوالات به صورت تصادفی در سامانه قرار گیرد تا در زمان مشخص و محدود دانش آموزان پاسخ آن‌ها را ارائه کنند. ارتباط زنده تصویری بین دانش آموز و معلم باعث می‌گردد که بخشی از نگرانی‌های ناشی از پاسخ دادن به امتحان و آزمون توسط دیگران به نحوی برطرف گردد.

او در پایان باید گفت: به دلایل مختلف نظیر مدیریت بدون برنامه ریزی تا گرفتار شدن در دام بحران ها، نبود یا عدم ارائه‌ی زیرساخت‌های مناسب فن آوری ارتباطات و اطلاعات به آموزش و پرورش و بی سامانی در نظارت بر فرایند‌ها باعث شده است که ما به درستی نتوانیم جریان آموزش مجازی را به اجرا در آوریم و به نظر می‌رسد همچنان بر همان رویه‌های ناصحیح ادامه می‌دهیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار