خشکسالی ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش زراعت چهارمحال و بختیاری خسارت زد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حسن برزگر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تداوم خشکسالی و بی‌آبی استان گفت: تاکنون خشکسالی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش تولید گندم و جو استان خسارت وارد کرده است.

او افزود: در سال زراعی جاری سطح زیرکشت گندم آبی در استان ۲۰ هزار و ۸۰۰ هکتار و دیم ۳۸ هزار هکتار و سطح زیر کشت جو ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که سطح زیرکشت گندم و جو در استان در سال زراعی جاری کاهش نداشت.


بیشتر بخوانید


برزگر با اشاره به اینکه تولید گندم ۱۲۲ هزار تن در سال زراعی گذشته بود و امسال به ۸۰ هزار تن کاهش یافت، گفت: میزان تولید گندم در استان به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی ۳۰ درصد کاهش یافته است.

او ادامه داد: میزان تولید جو نیز از ۵۰ هزار تن تولید در سال زراعی گذشته به ۴۲ هزار و ۳۰۰ تن در سال زراعی جاری رسیده که این میزان تولید نیز ۱۸ درصد کاهش داشته است.

برزگر گفت: جو در استان به صورت توافقی خرید می‌شود و خرید تضمینی ندارد، در صورتی‌که گندم به صورت توافقی و تضمینی خریداری می‌شود.

او با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم در استان خرید تضمینی و توافقی شده است، گفت: میزان خرید تضمینی گندم نیز ۵۰ درصد کاهش داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان شهریورماه ادامه دارد، افزود: قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۵۰ هزار ریال است که برای سال زراعی آینده این قیمت به ۷۵ هزار ریال افزایش یافته است.

او اظهار داشت: در سال زراعی گذشته خرید تضمینی و توافقی گندم بیش از ۳۸ هزار و ۴۰۰ تن بود که امسال به دلیل افزایش قیمت نهاده دامی بسیاری از کشاورازن و دامداران گندم و جو را برای مصرف دام خود ذخیره کردند.

۸۳ درصد سطح مزارع غلات چهارمحال و بختیاری به روش مکانیزه برداشت شد

امرالله اسماعیلی رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به پایان فصل برداشت غلات در استان افزود: ۸۳ درصد سطح مزارع غلات استان که سحطی بیش از ۵۷ هزار و ۷۴۵ هکتار است به روش مکانیزه برداشت شد.

او افزود: برای برداشت محصول گندم، جو و گلزا به روش مکانیزه از ۲۳۵ دستگاه کمباین غلات استفاده شد.

اسماعیلی اضافه کرد: ۱۴ درصد محصول غلات استان نیز به وسیله دروگر و سه درصد به صورت دستی برداشت شد.

او افزود: ۷۶ گروه ناظر برداشت با همکاری ۱۰۲ نفر کارشناس در طول فصل برداشت وظیفه کنترل و صدور معاینه فنی و نظارت بر کاهش ریزش و ضایعات غلات را بر عهده داشتند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار