نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: بنابر آخرین‌ آمار ۵ میلیون تن گندم با ارزش ۲۵ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خرید تضمینی و توافقی شده است.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار ۵ میلیون تن گندم با ارزش ۲۵ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خرید توافقی و تضمینی شده است.

او از پرداخت ۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: امسال در پرداخت بهای گندم خریداری شده، مشکلی وجود ندارد.

ایمانی با اشاره به اینکه مراکز خرید تضمینی گندم تا پایان آبان باز هستند، بیان کرد: کشاورزانی که گندم مازاد در انبارها دارند، تا پایان آبان می‌توانند محصول خود را تحویل مراکز خرید دهند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: بنابر آمار میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ تا ۳۸ درصد و تولید ۳۰ درصد کاهش داشته است.

او افزایش قیمت نهاده های تولید و خشکسالی در استان های مختلف را علت اصلی افت خرید تضمینی گندم دانست و گفت: در سال زراعی گذشته افزایش قیمت نهاده های تولید منجر به افت تولید و خرید شد.

به گفته ایمانی، در پایان فصل خرید دولت مابه التفاوت میزان خرید و مصرف را باید وارد کند و هم اکنون بنابر برنامه ریزی صورت گرفته، واردات در حال انجام است.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره تاثیر قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم بر میزان تولید بیان کرد: اعلام قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی و اعلام  آن قبل از شروع سال زراعی، امیدی در دل کشاورزان ایجاد کرده است، چرا که در تصمیم گیری کشاورزان بر کشت تاثیر گذار است.

ایمانی با اشاره به اینکه پتانسیل خودکفایی تولید گندم در کشور وجود دارد، افزود: امسال حدود ۶ میلیون هکتار گندم در سراسر کشت می شود که در صورت تامین به موقع نهاده های دامی و بارش های مناسب در فصول مختلف سال مجدد خودکفا خواهیم شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سنوات گذشته کشاورزان در آغاز سال زراعی ، سرگردان و سردرگم بودند که قیمت محصولات چقدر هست؟ و چه زمانی ابلاغ می‌شود؟ که بتوانند تصمیم بگیرند تا بر حسب شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور چه محصولی را بکارند که ضمن سازگاری با شرایط، برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد.

او تصریح کرد: در سال زراعی جدید شورای قیمت گذاری و حمایت از محصولات اساسی بخش کشاورزی با عنایت به رعایت قانون قیمت را تصویب و خوشبختانه در موعد مقرر قبل از شروع سال زراعی، قیمت توسط وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا ابلاغ شد که این موضوع موجب مسرت و خوشحالی کشاورزان سراسر کشور شده است.

همچنین مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته است؛  در سنوات گذشته کشاورزان در آغاز سال زراعی ، سرگردان و سردرگم بودند که قیمت محصولات چقدر هست و چه زمانی ابلاغ می‌شود که بتوانند تصمیم بگیرند با توجه به شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور چه محصولی را بکارند تا با شرایط آنها سازگار بوده و صرفه اقتصادی برای آنها داشته باشد.

او ادامه داد: متاسفانه در دولت‌های مختلف قیمت محصولات نه به صرفه بوده و نه به موقع اعلام می‌شد، این موضوع همیشه موجبات نارضایتی کشاورزان را به دنبال داشته است.

ایمانی اظهار کرد: در این راستا در سال زراعی جاری شورای قیمت گذاری و حمایت از محصولات اساسی بخش کشاورزی با عنایت به رعایت قانون قیمت را تصویب و خوشبختانه در موعد مقرر قبل از شروع سال زراعی جاری قیمت توسط وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا ابلاغ شد. این موضوع موجب مسرت و خوشحالی کشاورزان سراسر کشور شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار