به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از railfreight، حمل و نقل ریلی در حال حاضر یکی از بهترین روشهای جا به جایی مسافران در جهان است. توسعه این صنعت از اهداف بسته Fit for ۵۵ اتحادیه اروپا است. پلتفرم هوش مصنوعی (AI) با ماموریت بهینه سازی حمل و نقل ریلی به سه مورد تقسیم میشود: حداکثر ظرفیت، بهره وری مسیر و خدمات هوشمند به مسافران. مارک مایر، مدیر بازرگانی Transmetrics به Railfreight گفت: " راه آهن ۲۰۰ سال است که تغییر نکرده است، اما یکپارچه سازی فناوریهای هوشمند مانند AI میتواند آن را توسعه داده و به رهبر حمل و نقل دنیا تبدیل کند. "
حمل و نقل در حال حاضر دارای مخربترین فرایندهای جهانی است، به همین دلیل ابتکاراتی مانند بسته Fit for ۵۵ که توسط اتحادیه اروپا معرفی شده است، به سوی آیندهای سبزتر با انتشار گازهای گلخانهای کمتر پیش میرود. البته حمل و نقل یک صنعت بسیار کند است و شاید بیش از هشت سال برای رسیدن به حمل و نقل بدون آلاینده زمان نیاز باشد، ولی بسته Fit for ۵۵ واقع بینانه است و تا زمانی که جنبه اقتصادی برای شرکتها در نظر گرفته شود، میتواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد.
بهینه سازی فرایندهای تدارکات ریلی نیاز به اتخاذ فناوریهای جدیدی دارد که به آنها امکان پیشرفت دهد. هوش مصنوعی و اینترنت اشیا (IoT) میتوانند دو نمونه بسیار خوب از این فناوریهای جدید باشند. با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، تدارکات حمل و نقل ریلی کارآمدتر خواهند شد. به عنوان مثال بازگشت خالی قطارها هم برای اقتصاد و هم برای محیط زیست مضر است، زیرا این قطارها سوخت زیادی مصرف کرده و باعث آلودگی هوا میشوند. هوش مصنوعی میتواند به ارائه دهندگان لجستیک و حمل و نقل کالا کمک کند تا واگنها را در زمان و مکان مورد نیاز توزیع کنند. علاوه بر این، میتواند مسیر بهینه برای سفر بین دو مقصد را ردیابی کند.
مایر تأکید میکند که این فناوریها باعث افزایش خدمات راه آهن میشود. در حال حاضر مهمترین نکته در مورد حمل و نقل ریلی بهبود سرعت قطارها و کاهش تاثیرات مخرب آن بر محیط زیست است. یک راه برای انجام این کار استفاده از پیش بینیهای تقاضا است تا امکان توزیع مناسب قطارها و کانتینرهای موجود فراهم شود. علاوه بر این، سریعتر شدن قطار و گسترش خطوط راه آهن نیز ضروری است.
استفاده از قطارهای سریع السیر برای حمل بار ریلی گزینهای است که صنعت نباید از آن غافل شود. تجهیزات پرسرعت قبلاً در قطارهای مسافری استفاده شده است. اخیراً، HHLA یک پروژه حمل و نقل ریلی هایپرلوپ ارائه داده است که میتواند حمل و نقل زمینی کانتینرها را در اروپا تغییر دهد. میر گفت: " از نظر تئوری، شما حتی میتوانید به برنامههای هوش مصنوعی اجازه دهید در آینده قطارهای سریع را با فرایندهای خودکار بر اساس در دسترس بودن و تقاضای مسیر به حرکت درآورند. به گفته مایر، هم ابزار اجرای کار و هم اقبال جهانی وجود دارد و بسیاری از شرکتهای حمل بار ریلی و ارائه دهندگان تدارکات به این گزینهها نگاه میکنند.
یکی از مسائل اصلی حمل و نقل ریلی این است که دسترسی قطارها محدود و آنها بین مقاصد خاصی سفر میکنند. در حال حاضر، بسیاری از شرکتهای لجستیک از کامیونهای برقی برای عملیات حمل بار استفاده میکنند، در حالی که برای بارهای کوچکتر، حتی میتوانند از دوچرخه نیز استفاده کنند. حرکت به سمت راه آهن سبز و سرمایه گذاری در این نوع توزیع محصول به مشتریان برای کربن زدایی کل زنجیره تامین است. ایجاد یک شبکه پشتیبانی که امکان همکاری مطلوب حالتهای مختلف حمل و نقل با فرآیندهای خودکار را داشته باشد، برنامهای برای آینده خواهد بود. حمل و نقل ترکیبی این کار را تا حد زیادی انجام میدهد. با این وجود ارائه خدماتی جهت کربن زدایی حمل و نقل ریلی را به نیروی پیشرو تبدیل خواهد کرد.
برای مردم مهم است بدانند کالاهایی که به خانه هایشان میرسد تأثیر کمتری بر محیط زیست دارد. علاوه بر این، مصرف کنندگان نیز مایل به پرداخت هزینه نسبتاً بالاتری برای محصولات سبز هستند. چند ماه پیش سیگرید نیکوتا، مدیرعامل DB Cargo، اظهار داشت که محصولات حمل شده توسط راه آهن باید دارای برچسب سبز باشند. بدیهی است که استفاده از فناوری برای دستیابی به حمل و نقل ریلی پایدار، سبز و مقاوم در آینده در حد تصمیم بوده و باید عملیاتی شود. صنعت حمل و نقل ریلی نیز باید بر مشتری مداری متمرکز شود.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/