دانشمندان کمبریج راهکار جدیدی جهت تشخیص COVID-۱۹ یافتند

محققان یک نشانگر زیستی به نام سیتوکین در بیماران مبتلا به کرونا کشف کرده اند که می‌تواند تا مدت طولانی پس از عفونت در خون باقی بماند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از cam.ac.uk، محققان کمبریج می‌گویند از اثر انگشت می‌توان برای شناسایی افرادی که به SARS-CoV-۲ آلوده شده اند، استفاده کرد. محققان در یافته‌های اولیه خود، یک نشانگر زیستی یا یک اثر انگشت بیولوژیکی در خون بیمارانی که قبلاً به COVID-۱۹ مبتلا شده بودند، شناسایی کردند. این نشانگر زیستی یک مولکول معروف به سیتوکین است که توسط سلول‌های T در پاسخ به عفونت تولید می‌شود. همانند آنتی بادی‌ها، این نشانگر زیستی برای مدت طولانی پس از عفونت در خون باقی می‌ماند.

COVID-۱۹

دانشمندان موسسه ملی تحقیقات سلامت می گویند با انجام آزمایش جدید در بعضی بیماران که تست‌های کرونا را داده اند، ولی نتیجه منفی کاذب بوده و ناقل اما بدون علامت هستند مولکولی دیده شده است که می‌شود از آن به عنوان یک روش تشخیص بیماری کرونا در افراد و تکمیل آزمایشات آنتی بادی استفاده کرد. آن‌ها همچنین قصد دارند از امضا‌های بیولوژیکی مشابه برای تشخیص بیماران آلوده به COVID در طولانی مدت استفاده کنند. در حالی که اکثر افراد در عرض چند روز یا چند هفته بعد از ابتلا به بیماری کووید -۱۹ بهبود می‌یابند از هر ده نفر یک نفر علائمی را تجربه می‌کند که می‌تواند چندین ماه طول بکشد. حتی بعضی از بیماری کرونا در افرادی که بدون علامت باشند نیز می‌تواند طولانی مدت باقی بماند.

با این حال، تشخیص ویروس COVID و علائم آن یک چالش اساسی است. تخمین زده می‌شود حتی نتایج حدود ۳۰ از آزمایش‌های آنتی بادی که به دنبال سلول‌های ایمنی تولید شده در پاسخ به عفونت هستند صحیح نیست، به ویژه در افرادی که بیماری خفیف داشته یا بدون علامت، ولی ناقل بوده اند. تیمی از دانشگاه کمبریج و بیمارستان‌های NHS Foundation Trust مبلغ ۳۷۰ هزار پوند از موسسه ملی تحقیقات سلامت دریافت کرده اند تا یک تست تشخیصی COVID-۱۹ جدید را تولید کنند که مکمل تست‌های آنتی بادی و پی سی آر موجود باشد.

تست کرونا

حامی این پروژه آزمایشی چه نهادی است؟

این پروژه آزمایشی توسط موسسه خیریه Addenbrooke پشتیبانی می‌شود. در ماه مه ۲۰۲۰ بیمارانی از کلینیک Long COVID در بیمارستان Addenbrooke و بیمارستان NHS Foundation Trust، برای انجام آزمایش این روش انتخاب شدند. نمونه‌های خون ۸۵ بیمار NIHR COVID BioResource در فواصل زمانی مختلف و طی چند ماه جمع آوری شد. دکتر مارک ویلز از گروه پزشکی دانشگاه کمبریج می‌گوید: "ما به روشی قابل اعتماد و عینی تشخیص اینکه آیا کسی به COVID-۱۹ مبتلا شده است نیاز داریم. آنتی بادی‌ها یکی از نشانه‌هایی است که ما به دنبال آن هستیم، اما می‌تواند در طول زمان کاهش یافته و غیرقابل تشخیص شود."

دانشگاه کمبریج

سیتوکین چیست؟

او گفت: "ما یک سیتوکین را شناسایی کرده ایم که در پاسخ به عفونت توسط سلول‌های T تولید می‌شود و احتمالاً پس از عفونت چند ماه و حتی به طور بالقوه سال‌ها قابل تشخیص است. ما معتقدیم این به ما کمک می‌کند تا بسیار مطمئن‌تر افرادی به بیماری مبتلا شده به بیماری کرونا را شناسایی کنیم."

در این پژوهش بیماران تا ۱۸ ماه پس از عفونت تحت مراقبت هستند و تیم امیدوار است به چندین سوال از جمله اینکه آیا ایمنی در طول زمان کاهش می‌یابد یا خیر پاسخ دهد. این نکته تعیین کننده این است آیا افرادی که واکسینه شده اند نیاز به دریافت دوز تقویت کننده دارند. نوع دوم سیتوکین تولید شده در بدن بیماران ممکن است برای تشخیص COVID مفید باشد. دکتر نیاری سیتول از گروه پزشکی دانشگاه کمبریج می‌گوید: " ما در حال حاضر هیچ روش قابل اعتمادی برای تشخیص COVID طولانی نداریم، کشف نشانگر زیستی منجر به کاهش ترس و نگرانی بیماران می‌شود."

واکسیناسیون بیماران

شواهد نشان می‌دهد بیماران پس از واکسیناسیون علائم بهبود COVID را بروز می‌دهند، نکته‌ای که ما این دانشمندان به دنبالش هستند این است که نشانگر زیستی در مدت زمان طولانی‌تر در واکنش به واکسیناسیون چگونه تغییر می‌کند. محققان امیدوارند که علاوه بر توسعه یک آزمایش قابل اعتماد، به درک عمیقی از نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت ویروس کرونا و اینکه چرا در برخی افراد باعث ایجاد کووید طولانی مدت می‌شود، برسند. طبق گفته‌های دکتر سیتول سیستم ایمنی در عفونت اولیه فعال می‌شود و به دلایلی هرگز به حالت اولیه باز نمی‌گردد. علاوه بر این، داشتن نشانگر زیستی قابل اعتماد می‌تواند به توسعه درمان‌های جدید در برابر COVID کمک کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار