برداشت گردو از باغ‌های منطقه سادات در بخش سرفاریاب آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، حمزه امیری رئیس اداره جهاد کشاورزی بخش سرفایاب گفت: برداشت گردو از باغ‌های منطقه سادات سرفاریاب از نیمه دوم شهریور ماه آغاز شده و تا نیمه دوم مهر ماه ادامه دارد.

حمزه امیری سطح باغ‌های گـردوی این بخش را ۴۵۰ هکتار عنوان کرد و افزود: ۴۰۰ هکتار از باغ‌های این بخش بارور هستند و مابقی نهال بوده و هنوز به مرحله باروری نرسیده‌اند.

امیری با بیان اینکه بیشترین باغ‌های منطقه سادات امامزاده علی (ع) باغ گردو هستند، گفت: امسال در هر هکتار ۱۴۰۰ کیلو و در مجموع بیش از ۵۵۰ تن گردو در این منطقه تولید و برداشت شود.

او بیان کرد: بخشی از گردوی برداشت شده، خود مصرفی است و بخشی دیگر هم در شهر‌های استان و استا‌های مجاور به فروش می‌رسد.

امیری نحوه فروش گردو در بخش سرفاریاب را کیلویی و دانه‌ای اعلام کرد و افزود: سال گذشته قیمت هرکیلو گردو به طور متوسط ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ هزار ریال بود و امسال نیز با درصدی افزایش به یک تا یک و نیم میلیون ریال به فروش می‌رسد.

او تعداد اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم باغ‌های گردو در مناطق سردسیری بخش سرفاریاب را حدود ۸۰۰ نفر دانست و گفت: حفظ این تعداد اشتغال از اولویت‌های جهاد کشاورزی بخش سرفاریاب است.

رئیس جهاد کشاورزی بخش سرفاریاب بهسازی و جوان‌سازی باغها، سرشاخه کاری و پیوند درختان قدیمی را از برنامه‌های جهاد کشاورزی برای افزایش تولید بیان کرد.

امیری کنه گردو، کرم کاریوکاس گردو، شاه خال دار، بلایت گردو (باکتریوز) سرخشکیدی گردو، شانکر تیتسفورایی را از مهمترین آفات و بیماری‌های رایج باغ‌های گردو در بخش سرفاریاب اعلام کرد و افزود: نیاز است جهاد کشاورزی با برنامه ریزی و ارائه آموزش‌های لازم به باغداران برای رفع این آفات چاره اندیشی کند.

او بیان کرد: برگزاری کلاس‌های ترویجی وبازدید کارشناسان وسرکشی آنان از باغات گردو ونصب تله‌های فرمونی وهم چنین آبرسانی به موقع به باغ‌های کم آب به وسیله دو دستگاه تانکر در مناطق مختلف بخش را عامل افزایش میزان تولید و عملکرد باغ‌های گردو در بخش سرفاریاب است.

 

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.