تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) گفت: آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) باید بعنوان قطب فرهنگی جنوب کشور برای انجام امور هنر اسلامی و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی مطرح باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت الله ابراهیم کلانتری تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) در دیدار با استاد محمد نعمتی، خوشنویس ملی وکاتب جهانی قرآن کریم بر تقدیر و تجلیل شایسته از مروجان فرهنگ و هنر اسلامی تاکید کرد و گفت: آستان مقدس شاهچراغ (ع) باید به عنوان قطب فرهنگی شهر و استان و جنوب کشور و حتی تمام کشور مطرح شود و برای انجام امور هنر اسلامی نظیر خوشنویسی و کتابت و این نوع کار‌ها و انتشار برخی از نسخه‌های قرآنی که جناب استاد نعمتی زحمت نگارش زیبای آن را کشیده و در جهان اسلام برخی از این خطاطی‌ها می‌تواند حرف اصلی برای گفتن داشته باشند باید در دستور کارمان باشد تا فرهنگ اصیل اسلامی بیش از پیش ترویج پیدا کند.

او از تلاش‌های ارزنده استاد نعمتی در نگارش ۲۴ جلد قران خطی، ادعیه و زیارات به نگارش درآمده به خطوط اعلای ثلث و نسخ قدردانی کرد و افزود: سرکشی و بازدید از محل کار و زندگی فعالان عرصه هنرناب دینی و انقلابی بسیار ضروری است.

آیت الله کلانتری یادآور شد: کتابت قرآن توصیه خود پیامبراکرم (ص) است و در عصرنزول وحی کاتبان کلام وحی هم بوده‌اند و بزرگترین آنان مولای متقیان و امیرمونان حضرت علی بن ابیطالب (ع) بوده، برخی ازبزرگان صحابه پیامبر اسلام (ص) این سنت نبوی کتابت وحی رادنبال کردند و در همه عصر‌ها اینگونه بوده که هنر را در خدمت کردن به قرآن به صحنه آوریم و این مساله ازصدر اسلام تاکنون بحمد الله تا به امروز استمرار پیداکرده است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) افزود: کتابت کلام وحی و خوشنویسی یکی از کار‌های فرهنگی بسیار مهم در زمان‌های مختلف بوده، وقتی هنر درخدمت دین آمد شعاع جدیدی پیدا می‌کند و قلب‌های جدید عرصه‌های جدیدی را فتح می‌کند.

آیت الله کلانتری تصریح کرد: در آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم علیه السلام باید جایگاه و پایگاهی خاص برای انجام امور هنری و به ویژه هنر خوشنویسی تعبیه و تعیین شود و به این هنر بیشتر از قبل توجه و ارزش گذاری شود.

موسس و رییس انجمن قرآن نگاران ایران گفت: بسیاری ازاثارقدیمی پیدا و پنهان موجود در حرم شاهچراغ که در زمره میراث ملی ماهستند در انبار‌ها گردوخاک خورده و سابق بر این به آن توجه نشده و لازم است تولیت جدیدکه انسانی مصمم وپیگیرند نسبت به ترمیم، تعمیر و رونمایی و معرفی این آثار همت کنند.

او اعلام آمادگی کرد که هرکاری که موجب ورنق حرم مطهر شود و اصلاحاتی در ساختار و تشکیلات آن صورت پذیر دریغ نخواهد کرد و گفت: دستی تازه به درون و برون حرم شاهچراغ بکشید تا بدانید که در این مکان چه راز و رمز‌ها و چه پیچیدگی‌ها و دانش‌هایی نهفته است.

استاد محمد نعمتی افزود: ازشما متولیان امر حرم شاهچراغ میخواهم شیراز و علمای آن را بهتر بشناسید و افرادی مثل آیت اله العظمی محلاتی راکه جمله عالمان از این خاندان فقاهت و مرجعیت انسان‌هایی شریف بوده اند را بیشتر از پیش تجلیل و معرفی کنید.

داور آثار نفیس و فاخر انجمن خوشنویسان ایران ضمن اهدای نمونه‌های چاپی ازخط و خوشنویسی و کتابت خود به حضرات آیات کلانتری وهمراهان خواستار توجه بیشتر تولیت احمدی و محمدی (ع) به هنر‌مندان شاخص خوشنویسی و کاشیکاران شیرازی و دیگر هنرمندان قدیمی و پیشکسوت هنر‌های اسلامی و ایرانی بازمانده و بازنشسته در شیراز و فارس شد.

گفتنی است در پایان این دیدار و گفت‌وگو تولیت حرمین شریف احمدی ومحمدی علیهم السلام با اهدای هدیه تبرکی آستان مقدس شاهچراغ از تلاش‌های صادقانه و خالصانه استادمحمد نعمتی در وادی هنراسلامی و کتابت کلام الله مجید تقدیر و تجلیل بعمل آورد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.