مخدومی با اشاره به تعمیر و تجهیز کتابخانه مرکزی سنندج گفت: برای این امر،۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است و این کتابخانه دوازدهمین کتابخانه کشور به لحاظ تجهیزات است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،محمد مخدومی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان در جلسه مشترک انجمن کتابخانه‌های عمومی بانه با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی در نبود مطالعه و عدم آگاهی است، اظهار داشت: وضعیت کتابخوانی و سرانه مطالعه در بانه مطلوب است و به آینده کتابخوانی در این شهرستان خوش بین هستم.

او ادامه داد: بر اساس یک پژوهش انجام شده ۵۹ درصد مردم ایران با مفهوم مطالعه بیگانه هستند و کتاب غیر درسی را مطالعه نمی‌کنند.

مخدومی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان  گفت: برای اینکه کتابخوانی را به برنامه‌های روزمره مردم اضافه کنیم نیاز به فضا و امکانات داریم که کتابخانه‌های مشارکتی این معضل را حل می‌کند و باید برای تحقق این امر از ظرفیت خیرین استفاده شود.

فرماندار شهرستان بانه نیز با بیان اینکه عدم دسترسی مردم به کتابخانه‌ها یکی از آفت‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی است گفت: یکی از اولویت‌های بهره مندی مردم از کتاب ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی است و با بخشدارانی که در این زمینه کم کاری کنند برخورد می‌شود.

اسماعیل رستم پور افزود: شیوع ویروس کرونا فرهنگ کتابخوانی را با چالش جدی مواجه کرده چراکه کتابخانه‌های عمومی و مدارس در راستای کنترل شیوع این ویروس تعطیل شد.

او اظهار داشت: ناهنجاری‌های اجتماعی در حال افزایش است که باید تلاش شود هنجار‌های اجتماعی را در جامعه نهادینه کنیم چراکه وجود ناهنجاری‌های اجتماعی آسیب جدی بر پیکر جامعه است.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان بانه نیز گفت: در سال ۹۸ کتابخانه‌های بعثت و نبی اکرم توسعه و تعمیر شد و مهمانسرا در کتابخانه اصلی بانه و بخش کودک مستقل در کتابخانه‌ها ایجاد شد.

علی حیدرآقایی با بیان اینکه در سال اخیر اعضای کتابخانه عمومی بانه ۷۰ درصد افزایش داشته اضافه کرد: به مخزن کتابخانه ۱۱۴ متر مربع اضافه شد و از مروجان کتابخوانی و نویسندگان بانه‌ای تقدیر شد.

او افزود: با شروع ویروس کرونا در کشور برنامه‌های کتاب و کتابخوانی در حوزه فضای مجازی اجرا شد و از ظرفیت خیرین شهرستان بانه در راستای اهدای کتاب بهره گیری شد و بسته‌های فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی به ادارات شهرستان اهدا شد.

حیدر آقایی با اشاره به اینکه اداره کتابخانه‌های شهرستان بانه به دلیل ترویج کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی، اداره برتر استان معرفی شد، ادامه داد: سرپرست شهرداری بانه ۲۰۰ جلد و اداره ارشاد اسلامی بانه نیز ۱۲۰ جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی بانه اهدا کردند و از طرح پیک کتاب رونمایی شد.

او گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی بانه ۲ هزار و ۴۰۰ نفر عضو دارد که در شرایط قرمز کرونایی و تعطیلی کتابخانه‌ها کتاب با پیک کتاب به کتابخوان ارسال می‌شود.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان بانه افزود: وجود کتابخانه‌های مشارکتی در شهرستان یکی از ضروریات است که در بانه تنها یک کتابخانه مشارکتی وجود دارد.

حیدرآقایی اظهار داشت: تعمیر و تجهیز سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی بانه مطالبه اصحاب فرهنگ و هنر این شهرستان است و در همین راستا برای بازسازی این فضا اعتباراتی از کمیته برنامه ریزی شهرستان به آن اختصاص یافت.

در این جلسه از مروجان کتابخوانی در بانه تقدیر شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.