مدیرکل گمرک بازرگان اظهارداشت: تردد در این مرز طبق توافق طرفین ایران و ترکیه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده و کامیون‌ها بدون محدودیت، به صورت شبانه روزی وارد و خارج می‌شوند.

مجتبی بازگیر  مدیرکل گمرک بازرگان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اظهارداشت: تردد در این مرز طبق توافق طرفین ایران و ترکیه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده و کامیون‌ها بدون محدودیت، وارد و خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه همه ۱۳ رویه تجاری گمرک در خدمت تجار و بازرگانان است. ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون، ۵۳ هزار و ۷۵۵ تن کالا از طریق این مرز صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۳ درصد افزایش دارد.

بازگیر کالا‌های صادر شده از طریق این مرز را پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه ای، قراضه و ضایعات از آهن و فولاد و محصولات نساجی عنوان کرد.

مدیرکل گمرک بازرگان ارزش دلاری مقدار کالای صادر شده در این مدت ۲۱۰ میلیون و ۷۶۴ هزار دلار بیان کرد و افزود: در این خصوص یک‌هزار و ۵۶۵ اظهار نامه صادر شده که سال گذشته در این مدت زمانی به دلیل بسته بودن مرز، این رقم ۸۴۹ مورد بود.

بازگیر اضافه کرد: همچنین در این مدت صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز نیز ۴۹۸ هزار و ۴۳۶ تن برآورد شده در حالی که سال گذشته در این مدت زمانی ۱۴۹ هزار و ۴۹۸ تن بود.

بنا به گفته مدیرکل گمرک بازرگان ارزش دلاری صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز هم ۷۱۲ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۵۳۰ دلار برآورد می‌شود.

وی گفت: در این خصوص نیز هشت هزار و ۳۵۲ مورد اظهار نامه صادر شده که ۲۲۳درصد رشد داشته است.

افزایش ۱۴۵ درصدی واردات از گمرک بازرگان

مدیرکل گمرک بازرگان همچنین به افزایش واردات کالا از طریق مرز اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۲۰۷ هزار و ۳۷۹ تن کالا از طریق این مرز صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴۵ درصد افزایش دارد.

بازگیر افزود: این محصولات وارداتی شامل ماشین‌آلات صنعتی، مصنوعات از چدن و آهن یا فولاد، آلومینیوم، مواد پلاستیکی، وسایل نقلیه زمینی، عصاره رنگ و مرکب، اسکلت فلزی، انواع چسب، انواع رنگ، سنگ فلز جوش، خاکستر، کائوچو و اشیای ساخته شده از آن و انواع پارچه است.

وی ادامه داد: ارزش دلاری مقدار کالای وارده شده در این مدت ۲۳۶ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۷۶۹ دلار است.

مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: در این خصوص پنج هزار و ۷۱۲ اظهار نامه صادر شده که سال گذشته در این مدت زمانی، این رقم ۲هزار و۵۸۲ مورد بود.

بازگیر همچنین به فعالیت بخش ترانزیت در گمرک بازرگان نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت ۹۵۹ هزار و۴۰۶ تن کالا از طریق این مرز به صورت ترانزیت خارجی ورودی (صادره از گمرک بازرگان به سایر گمرکات) انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه ارزش دلاری آن پنج میلیارد و ۴۰۷ میلیون و ۶۲۳هزار و ۳۱۳ دلار برآورد شده، اضافه کرد: در این خصوص نیز ۳۲ هزار و ۴۳۹ مورد اظهار نامه صادر شده که ۱۱۵درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک بازرگان گفت: همچنین ترانزیت خارجی خروجی (صادره از سایر گمرکات به گمرک بازرگان) نیز به مقدار ۳۴۳ هزار و ۷۷۰ تن به ارزش ۷۶۰ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۶۹ دلار است، که دراین رابطه ۲۸هزار و ۷۱۳ مورد اظهار نامه صادر شده است.

بازگیر افزود: ترانزیت داخلی نیز در این مدت ۳۶ هزار و ۴۰ تن به ارزش ۱۹۴ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار بوده و یک‌هزار و ۴۷۷ مورد اظهار نامه صادر شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.