چراغی آهنگساز گفت: متاسفانه متناسب با دغدغه‌ها و فرهنگ مشترک ایران و تاجیکستان گام برنداشته ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،پروفسور سرور بختی رییس کمیسیون فرهنگی اکو در برنامه آیین دیپلماسی ایران و تاجیکستان، در رادیو فرهنگ بیان کرد: هدف از این موسسه، بیان اشتراکات فرهنگی، هنری، علمی و ادبی ده کشور عضو موسسه اکو است. موسسه فرهنگی اکو در طول این سه سال، با توجه به رسالتی که از سوی ده کشور عضو دارد، برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری تلاش می‌کند.

وی افزود: موسسه فرهنگی اکو در طول چندسال اخیر با اجرای برنامه‌های فرهنگی ادبی و هنری، تلاش کرد تا کشور‌های عضو را معرفی کند.

وی درباره فاصله گرفتن مردم از یکدیگر بیان کرد: زمانی که ما با مردم صحبت می‌کنیم، مسئله مهمی که مطرح می‌شود، این است که ما از همدیگر دور شده ایم و از هم بی خبر مانده ایم.

وی ادامه داد: اهالی فرهنگ و سیاستمداران کوشش کافی در این زمینه انجام میدهند. در این رابطه موسسه اکو در نظر دارد فضای دوستی بین مردم دارای تمدن مشترک، احیا کند.

سروربختی درباره اهداف برنامه‌های موسسه فرهنگی اکو، اظهار کرد: ما با همکاری بزرگواران، چند کتاب را نشر داده و به چاپ رساندیم. در این زمینه کتاب‌هایی در تاجیکستان عراق، افغانستان و دیگر کشور‌های همسایه‌ی عضو اکو انجام شده است.

وی درباره همکاری این موسسه با رادیو فرهنگ گفت: ما در همکاری با رادیو فرهنگ چند برنامه را در نظر داریم. انشالله این برنامه با همکاری بزرگواران بصورت سلسله وار ادامه یابد که انشالله در حوزه فرهنگ، دین و ... اقداماتی اثرگذار صورت گیرد.

در ادامه برنامه، استاد صادق چراغی، آهنگساز اظهار کرد: ما بی تردید به این فرهنگ مشتر‌ک نیاز داریم و با توجه به وظیفه فرهنگی که در این دوره داریم، باید در این زمینه تلاش کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال، کاخ رفیع موسیقی کلاسیک که از گردهمایی فرهنگ‌های مختلف بوجود امده است، اگر اتفاق خوبی در این زمینه در لهستان بیفتد، در کانادا هم اهمیت خواهد داشت؛ لذا ما دغدغه و فرهنگ مشترک داریم و باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم. طبق گفته‌های ابتدای برنامه، حدود ۱۷۰ سند در این زمینه انجام شده است.

چراغی عنوان کرد: متاسفانه ما  متناسب با ارزش این فرهنگ مشترک، گام برنداشته ایم.ما برای برقراری پیوند با هنرمندان تاجیکستانی بسیار خوار و ذلیل شدیم. درصورتی که ما فرهنگ، آیین و زبان مشترک داریم. اما قدم‌ها و اقدامات در این زمینه کافی نبوده و باید آسیب شناسی در این خصوص صورت گیرد.

گفتنی است در این برنامه گزیده‌ای از برنامه دیدار شاعر تاجیکستانی، مرحوم محمدعلی عجمی، با رهبر معظم انقلاب پخش گردید. در این برنامه محمدعلی عجمی شعری را در حضور رهبر انقلاب، تلاوت می‌کرد.

در انتهای برنامه پس از تجلیل و گرامیداشت مهمانان حاضر در برنامه، آیین رونمایی از کتب ادبی مجموعه شعر شاعران تاجیکستان، صورت گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار