کبیری گفت: توسعه بخش تعاون منجر به توسعه اقتصادی کشور می‌شود و در بخش تعاون با کسری بودجه توانستیم با کمک معاونت اشتغال کار‌ها را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد جعفر کبیری معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم تجلیل از تعاونی‌های برتر و ملی و افتتاح همزمان ۲۶۸ طرح تعاونی در سراسر کشور درباره وضعیت بخش تعاون گفت:در کشور بیش از ۹۷ هزار تعاونی فعال داریم که حدود ۱.۷میلیون فرصت شغلی در آن‌ها وجود دارد.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در دنیا ۳ میلیون تعاونی وجود دارد که حدود ۱ میلیارد عضو دارند و تنها ۳۰۰ تعاونی برتر در دنیا از این ۳ میلیون تعاونی گردش مالی سالیانه بیش از ۲ هزار و صد میلیارد دلار دارند این عدد که بر اساس گزارش ۲۰۲۰ آی سی‌ای منتشر شده قریب بر دو سوم ترنوور مالی تعاونی‌هاست.

کبیری تصریح کرد: این ۳۰۰ تعاونی برتر در مکان‌های مختلف دنیا حضور دارند حدود ۱۶۰ تعاونی از این تعاونی‌های بزرگ مقیاس در اروپا ۸۸ از آن‌ها در آمریکا و تنها ۴۶ تا از آن‌ها در آسیا هستند.

او ادامه داد: کشور‌هایی که GDP رنک‌های اول را دارند همان کشور‌هایی هستند که تعاونی‌های بزرگ مقیاس و موفق در آن‌ها فعالیت می‌کنند.

معاون تعاون وزارت کار اظهار کرد: ترنوور‌های مالی پنج تعاونی برتر دنیا ۸۹ میلیارد دلار است در این ۳۰۰ تعاونی برتر ۳۴ درصد در حوزه کشاورزی، ۳۳ درصد، در صنعت بیمه ۱۸ درصد و در حوزه توزیع  ۷ درصد در حوزه بانکی است.

وی افزود: آن چیزی که ما بسیار با آن فاصله داریم در حوزه بیمه و بانک است ما تلاش‌های زیادی کردیم که هم بانک تعاونی تشکیل شود و هم موسسات اعتباری تعاونی تقویت شود امیدواریم در دوره‌ی جدید این اتفاق بیفتد.

معاون تعاون وزارت کار تصریح کرد: ارزش دارایی تعاونی‌ها در دنیا نزدیک ۲۰ هزار میلیارد دلار است و ترنور‌های مالی آن‌ها نزدیک به ۳ هزار میلیارد دلار است همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد که ما می‌توانیم از ظرفیت بخش تعاون استفاده کنیم.

کبیری بیان کرد: حوزه اتحادیه بانکی و اعتباری ۷۳ میلیون نفر عضو دارد ۶۵ درصد اعضای تعاونی‌ها در دنیا از اتحادیه‌های بانکی و موسسات اعتباری هستند, این یعنی ما باید تعاونی‌های اعتباری را با نظارت هوشمند احیا کنیم.

وی افزود: توسعه بخش تعاون منجر به توسعه اقتصادی کشور می‌شود، توسعه بخش تعاون منجر به توسعه رفاه اجتماعی است در بخش تعاون با کسری بودجه توانستیم با کمک معاونت اشتغال کار ها را انجام دهیم و برای اولین بار امسال از محل منابعی که وجود داشت تقدیم کردیم؛ در این ۷ راهبرد ۵۰ اقدام اساسی انجام دادیم و اگر توسعه بخش تعاون سرعت بیش‌تری بگیرد باید به این‌ها توجه ویژه‌ای شود.

او از ایجاد سامانه جامع هوشمند بخش تعاون، توسعه اندیشکده‌های تعاونی، راه اندازی مراکز نوآوری در بخش تعاون، افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و افزایش ۱۴ برابری بودجه شکل گیری و توانمند سازی تعاونی‌ها به عنوان اقدامات اساسی وزارت برای توسعه بخش تعاون یاد کرد و گفت: برای اولین بار ردیف ۱۰۱ هزار را از محل بند ۲ ماده ۲۹ اصل ۴۴ تخصیص کردیم و این می‌تواند کمک موثری در توانمندسازی تعاونی‌ها باشد.

معاون تعاون وزارت کار تصریح کرد: در معاونت تعاون تلاش کردیم قوانین معطل مانده را با کمترین بودجه دنبال کنیم به نحوی که قانون ۲۰ درصد تخفیف در سهم کارفرما را با همکاری معاونت اشتغال وزارتخانه به اجرا درآوردیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت کار ، تعاونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار