نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی به بیان انتقاداتی از تورم تقنینی و تورم طرح در مجلس پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم در صحن علنی امروز سه شنبه ۱۶ شهریور در نطق میان دستور گفت: وقتی دولت ابرچالش‌هایی مثل بیمه‌ها و تامین اجتماعی، اقتصاد بانکداری، آسیب‌های اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی، بیکاری و سایر مشکلات را دارد، اگر مجلس انقلابی و دولت انقلابی اتفاق نظر نکنند و حل این ابر چالش‌ها را در دستور کار قرار ندهند به جرات می‌گوییم که هر دو راه را گم کرده اند.

وی در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری به استناد بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری را ابلاغ کردند و تاکید داشته اند. رهبری اشاره‌های موکدی در حاشیه این ابلاغیه داشته اند و فرموده اند این سیاست‌ها به سه قوه ابلاغ شود و هر سه قوه موظف و مکلف هستند که زمان بندی شده پیشرفت‌ها را ارائه دهند.

نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم توضیح داد: مطابق قانون اساسی مجلس دو وظیفه کلان قانون‌گذاری و نظارت بر قانون و دستگاه‌های اجرایی را دارد. اگر کمی دقت کنیم و به واقعیت بپردازیم نباید بگذاریم این مجلس دچار برخی آسیب‌ها شود. تورم تقنینی و رکورد نظارت دو مشکل مجلس است. این دو موضوع ما را از حل ابر چالش‌ها دور می‌کند.

وی خاطر نشان کرد:گذشته از این که در مجموع چه تعداد طرح و لایحه وصول می‌شود، همین مقایسه نشان دهنده‌ این است که اولویت‌ها در حاشیه قرار گرفته اند. عدم توجه به اولویت‌ها و عدم انسجام بین دولت و مجلس، عدم داشتن نگاه جامع و تعدد و تکثر طرح ها باعث شده این مشکلات بیشتر نمود پیدا کند. نظام‌های بانکی، نظام تنظیم بازار، نظام استخدام و نظام پرداخت‌ها را باید مرور کنیم زیرا هنوز با خیلی از مشکلات درگیر هستیم. مردم دچار سردرگمی شده اند. این مجلس انقلابی کار‌های ابتکاری خوبی انجام داده و این نشان دهنده این است که مجلس راه را پیدا کرده است.

مولوی توضیح داد: در سال ۸۹ قانون تنقیح در ۱۲ ماده تصویب شد. از قوای دیگر انتظار داریم به این قانون عمل کنند، ولی آنچه امروز مشاهده می‌شود این است که کفه ترازوی طرح‌ها از کفه ترازوی لوایح چندین برابر است. ما باید در برنامه هایمان تجدید نظر کنیم و نظارت را افزایش دهیم و طرح‌ها را کاهش دهیم و مجلس را مجلسی لایحه محور کنیم.

این نمانیده مجلس با بیان اینکه این موضوع به کیفیت کار مجلس کمک می‌کند توضیح داد: تنبلی برخی دستگاه‌ای اجرایی باعث شده تا نمایندگان به خاطر مسائل و دغدغه هایشان روی به سمت طرح بیاروند و این مسئله با هماهنگی مجلس و دولت حل خواهد شد. کمیته‌ای که برای ساماندهی طرح‌های فوریت دار تشکیل شده باعث می‌شود مجلس به بهره وری نزدیک شود. در مجلس یازدهم ۵۶۰ طرح و لایحه اعلام وصول شده که شامل ۴۱۸ طرح و ۱۴۲ لایحه و ۳۴ قانون بوده است. اگر بخواهیم با همین روش ادامه دهیم با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم.

وی توضیح داد: باید کمیسیون‌ها تابلو دار شوند، لازم است نظام تنقیح استقرار کامل پیدا کند و مجلس به سمت لایحه محوری حرکت کند. نگاه عمیقی روی بحث نظارت داشته باشیم و دیوان محاسبات را تقویت کنیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار