تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدف اقناع ایران جهت بازگشت به برجام، مذاکرات و تعهدات برجامی خواهد بود.

علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر احتمالی رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، گفت: از همین الان مشخص است آژانس چه گزارشی خواهد داد و این گزارش به چه صورت خواهد بود، در این گزارش گفته خواهد شد که رفتار‌های ایران خلاف برجام، تحریک کننده بوده و به ثبات کمک نمی‌کند و ایران به اورانیوم ۶۰ درصدی نیاز ندارد و مسائل این چنینی.

وی با اشاره به سفر گروسی به ایران، اظهار کرد: مدیرکل آژانس واسطه خواهد بود تا پیغام طرف غربی را منتقل کند و ایران را به خویشتنداری دعوت کرده و حرف‌هایی که نهاد‌های بین المللی در این سه سال علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا زدند رت بزند، لذا این سفر با هدف اقناع ایران جهت بازگشت به برجام و مذاکرات و تعهدات برجامی خواهد بود.

تقوی نیا درباره اینکه آیا ایران با سفر گروسی به ایران موافقت می کند یا خیر، تاکید کرد: ایران همواره از هرگونه همکاری دیپلماتیکی استقبال کرده است و آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره از همکاری‌های ایران راضی بوده است و ایران در گذشته هم همواره سعی داشته که نهایت همکاری را با این نهاد بین المللی داشته باشد، با توجه به اینکه ایران عضو ان پی تی است و قصد خروج از آن را ندارد. لذا موافقت ایران با سفر گروسی به ایران قطعی است، اما اینکه ایران در این سفر با خواسته‌های گروسی موافقت کند را نمی‌پذیریم، موضع ایران صریح و علنی است.

وی افزود: مقام معظم رهبری، دولت و مجلس به طور قاطع اعلام کردند تا زمانی که تحریم‌های ظالمانه لغو نشود، ما به تعهدات برجامی خود برنمی‌گردیم، این آمریکا بود که برجام را به هم زد، در حال حاضر برجام وجود ندارد و ما همانطور که در گذشته هم عضو ان پی تی بودیم در چارچوب معاهده ان پی تی غنی سازی می‌کنیم و تاکنون هم فعالیت خلاف ان پی تی انجام ندادیم، در نتیجه اتفاق خاصی رخ نخواهد داد مگر اینکه طرف آمریکایی تحریم‌های ایران را لغو کند.


بیشتر بخوانید



گفتنی است؛ پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی خبر داده است که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد سفری به تهران برای گفتگو با معاون رییس‌جمهور و رییس جدید سازمان انرژی اتمی، محمد اسلامی است. هنوز تاریخی برای این سفر مشخص نشده است و معلوم نیست آیا طرف ایرانی با این سفر موافقت کرده است یا نه. نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی و همزمان با آن انتشار گزارش فصلی آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران، تقریبا ۲ هفته دیگر انجام خواهد شد و به نظر می‌رسد که گروسی علاقه‌مند باشد تا پیش از این تاریخ به تهران سفر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۳۳ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
برجام یعنی فروختن چیزی بسیار گران به ما که از همان اول صاحبش بودیم برجام یعنی خسارت محض محض
آخرین اخبار