رییس اداره پارک ملی کرخه گفت: ۲ مورد آتش سوزی در منطقه حفاظت شده و پارک ملی کرخه رخ داد که با کمک آتش نشانی مهار شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد الوندی رییس اداره پارک ملی کرخه گفت: در پی وقوع دو مورد آتش سوزی در منطقه حفاظت شده و پارک ملی کرخه در روز ۱۳ شهریور ماه، عملیات مهار آتش از ساعت ۱۷ آغاز و در ساعت ۱۵ روز ۱۴ شهریور ماه با مهار کامل آتش به پایان رسید. 

او با بیان اینکه ابتدا آتش سوزی در حوالی پل ناجیان در بخش مرکزی شوش شروع شد که با حضور نیرو‌های پارک ملی کرخه، اداره حفاظت محیط زیست و شهرداری شوش پس از ۳ساعت آتش مهار شد، در حالیکه مامورین در حال ترک محل بودند آتش سوزی در سایت گوزن زرد در محدوده پارک ملی حوالی محیط بانی هلوه شروع شد.

الوندی بیان داشت: با توجه به پوشش انبوه و اهمیت و حساسیت این بخش موضوع به فرمانداری شوش و مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اطلاع و درخواست اعزام ادوات و نیروی کمکی شد.

رییس اداره پارک ملی کرخه تصریح کرد: در عملیات مهار آتش علاوه بر نیرو‌های پارک ملی کرخه، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوش، اداره حفاظت محیط زیست زیست اندیمشک، آتش نشانی و نیرو‌های پارک ملی دز حضور داشتند که با استفاد از لودر اقدام به ایجاد آتش بر و راه دسترسی شد و سپس با خودرو‌های آتش نشانی خاموش کردن و خنک سازی شعله‌ها انجام شد و با متوقف شدن وزش باد حوالی ساعت ۴ بامداد روز ۱۴ شهریور ماه آتش مهار شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در ساعت ۹صبح با شروع وزش باد مجددا جنگل شعله ور شد که عملیات مهار آتش تا ساعت ۱۵ انجام و آتش کاملا مهار گردید و در این حادثه ۲۵ هکتار از جنگل‌های سایت گوزن دچار آتش سوزی شده که بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد درختان جنگلی آسیب دیده اند و با تلاش همه عوامل، بخشی که محل نگهداری گوزن زرد ایرانی است از آتش در امان ماند و آسیبی به گوزن‌ها وارد نشده است.

او گفت: برآورد خسارت این حادثه با توجه به تراکم بالای درختان حداقل یک درخت در هر ده متر مربع است که علاوه بر پوشش گیاهی با توجه به وقوع آتش در شب احتمال تلفات حیات وحش مانند خزندگان، جوندگان و بخصوص پرندگان شاخه نشین مانند کبوتر سانان و گنجشک سانان و آشیانه‌های آن‌ها دور از انتظار نیست.

الوندی ادامه داد: علت حادثه در دست بررسی است، ولی باتوجه به محصور بودن این عرصه که امکان چرای دام اهلی را در آن غیر ممکن کرده است این احتمال وجود دارد که این حادثه عمدا از سوی دامداران روی داده باشد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: آتش سوزی ، اطفای حریق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.