کارشناس مسائل آمریکا گفت: اکنون سیاست دولت بایدن ادامه‌ همان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ است.

سید هادی سیدعسگری کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت: اقدام اخیر آمریکا در تحریم ۴ شهروند ایرانی را نمی‌توان در راستای سیاست هویج و چماق تحلیل کرد. اساساً اکنون روابط ایران و آمریکا در فضای سیاست هویج و چماق پیش نمی‌رود‌، هویجی در کار نیست که کنارش چماقی هم باشد.

وی افزود: اکنون سیاست دولت بایدن ادامه‌ همان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ است با این تفاوت که مقامات دولت بایدن می‌کوشند سطح تنش را در رسانه‌ها و مواضع رسمی کنترل کنند. اولاً آنها می خواهند فشار‌های اقتصادی، سیاسی و حقوق بشری را بر ایران حفظ کنند و اجازه ندهند مذاکرات هسته‌ای منجر به ایجاد شرایطی شود که فشار از سایر پرونده‌های باز علیه ایران نظیر پرونده‌های منطقه‌ای، موشکی و حقوق بشری برداشته شود، چراکه راهبرد دولت بایدن این است که حتی در صورت دست یابی به توافقی محدود برای بازگشت به برجام، با هدف اجبار ایران به پذیرش مذاکرات جدید و فراتر از برجام، در این پرونده‌ها فشار خود را علیه ایران افزایش دهد و در همین راستا توان و قابلیت سلاح تحریمی خود علیه ایران را بطور مداوم بروزرسانی و تقویت کند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: دوماً آمریکا تلاش می‌کند در طول مذاکرات هسته‌ای، با هر نوع کنش ایران که قابلیت افزایش توان ایران را در مذاکرات با آمریکا و غرب دارد مقابله کند و در قدم بعدی از طریق اقدامات امنیتی با همکاری موساد، به توانمندی‌های ایران در حوزه‌ی هسته‌ای و نظامی لطمه وارد کند؛ لذا اقداماتی که بتواند دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران را هم در داخل کشور و هم در فضای بین المللی تحت فشار قرار داده و با چالش مواجه کند را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.

گفتنی است وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که علیرضا شاهوارقی فراهانی، محمود خاضعین، امید نوری و کیا صادقی ۴ شهروند ایرانی هستند که به بهانه «تلاش برای ربودن یک فعال ایرانی- آمریکایی»، به لیست تحریمی آمریکا اضافه شده‌اند. پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) قبلاً این ۴ نفر را به تلاش برای ربودن مسیح علی نژاد، یک ایرانی آمریکایی تبار متهم کرده بود.

وزارت دادگستری آمریکا ۲۳ تیرماه امسال نیز ضمن طرح ادعا‌های واهی علیه ۴ ایرانی، مدعی شد دادستان آمریکا آنان را متهم به تلاش برای ربودن یک معاند فراری ساکن نیویورک (مسیح علی نژاد) کرده است. اتهامات تازه مقامات آمریکایی علیه شهروندان ایرانی در این کشور در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر نیز واشنگتن با ادعا‌های واهی اقدام به زندانی کردن شماری از ایرانیان مقیم این کشور کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار