سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس گفت: بر اساس ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مردم برای پلاک خودروی ابتدا باید به نیروی انتظامی مراجعه کنند.

سید کاظم دلخوش اباتری سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی – قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دستور دادستان کل کشور مبنی بر لازم نبودن تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی گفت: بر اساس ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مردم برای پلاک خودروی خود ابتدا باید به نیروی انتظامی مراجعه کنند و پس از طی مراحل اولیه برای ثبت سند، لازم است به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود.

وی یادآور شد: اگرچه در چندین سال اخیر درباره این موضوع اختلاف وجود دارد، اما تفسیر قانون عادی با مجلس است و این نهاد تاکنون در مورد ماده ۲۹ قانون راهنمایی و رانندگی تفسیر جدیدی ارائه نداده است.

ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تصریح می‌کند که نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه کنند.

تبصره نخست این ماده بیان می‌کند که نیروی انتظامی می‌تواند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را به تعداد کافی در مراکز تعویض پلاک فراهم آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز مردم
۲۳:۱۳ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
مقداری اختلاس و بخور بخور نیازه وگرنه راهنمایی که پولی نیست نمی‌زارم سند بزنه.میخوان بفرستم دفاتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
آقای که میگن 14 سال هست سردفتری مجوز نداده سال 97 آزمون برگزار شده مثل اینکه ایشون اصلا اهل مطالعه یا پیگیر نیستن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۳۴ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
سلام‌اگر‌قراره‌فاکتور‌فروش‌که‌همان‌سند‌خودرواست‌در‌دفاتر‌رسمی‌نقل‌انتقال‌بشه‌پس‌برای‌وسایل‌برقی‌ومنزل‌وغیره‌هم‌که‌فاکتور‌فروش‌دارن‌باید‌طبق‌قانونی‌که‌آقای‌دلخوش‌فرمودن‌برن‌برای‌نقل‌انتقال‌ثبتی
United Arab Emirates
سردفتر اسناد رسمی
۰۸:۵۵ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
سلام.خودرو یکی ازاموال منقول مستثنی است که به خاطر اهمیت ویژه ای که این نوع مال دارد، میتواند منشا بروز حوادث مثل اعمال مجرمانه و خیلی از مسائل امنیتی باشد و به همین جهت و به خاطر دستیابی آسان به مالک یا مالکین آن، توسط پلیس شماره گذاری و نقل و انتقال آن می بایست در دفاتر اسناد رسمی صورت پذیرد.صدور سند مالکیت از وظایف ذاتی لیس نیست بلکه احراز اصالت خودرو و شماره گذاری و سپس ارجاع به دفتر اسناد رسمی جهت نقل و انتقال.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی درمانده
۱۹:۱۵ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
حالا مشخص میشه کی درد مردم و نداری ملت براش مهمه و کی فکر غارت ملته؟پلیس شاید برای افراد متخلف و قانون گریز که درصد اندکی از ملت هستند جدی باشد ولی مطمینأ از سردفتران و قوه قضاییه که تا میری سوال بپرسی تیغ میزنند دلسوزتره!!این مثلأ نماینده مردم حتماً یک جورایی دستش تو کاره که مخالفه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
تعویض پلاک امری منسوخ در دنیا است و کاری اضافی است . یک پلاک ثابت باید روی خودرو باشد و نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صورت بگیرد .این تنها راه رفع مشکلات و دعاوی در خصوص سند مالکیت خودرو است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
جهت ابهام بعضی از دوستان اگر در زمان تعویض پلاک مالیات نقل انتقال دریافت شود دیگر نیازی به حق الثبت وحق التحریر نیست چون از نظر قانون شما دیون دولت را نسبت به مالیات نقل انتقال پرداخت کردید فقط مشکل همینه تقریبا هزینه نصف میشود
Germany
شهروند
۱۱:۲۷ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
کانون سردفتران اگر مدعی دلسوزی است چرا از مجوز سردفتری رفع انحصار نمی کند. چرا 14 ساله مجوز ندادن؟ چرا ششصد هزار فارغ التحصیل حقوق و فقه بیکار بمونن؟ سردفتر چه جایگاه بالایی برای خود قایل است که باید از وزیر و وکیل و سفیر و مدیرکل و جراح مغز هم درآمد بیشتری داشته باشد؟ یادتان هست پارسال سقف 800 میلیونی در همان 6 ماهه اول سال پر شد؟
Iran (Islamic Republic of)
حسين
۲۱:۳۹ ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
كي به كيه ، فعلا دعوا سر پولي است كه براي به جيب زدن در دفترخانه ها از محل نقل و انتقال از خلق الله دريافت ميكنند ، مگر ميشود از 3 ميليون تومان چشم پوشي كرد و دل به سيصد هزار تومان مركز تعويض پلاك و برگ سبز دلخوش كرد ، مهم نيست حق با كيست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۲۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
دوست عزیز از ۳ میلیون پولی که شما توی دفترخونه پرداخت می‌کنی شاید ۳۰۰ هزار تومنش درآمد دفترخونه باشه.
بقیه‌ش مالیات و حق الثبته قوه قضاییه و این چیزاس.
اگه سند دفترخونه حذف بشه بازم قراره همه این پولا موقع تعویض پلاک گرفته بشه.
آخرین اخبار