نخست وزیر نیوزیلند با تروریست خواندن عامل حمله آوکلند، از تلاش کشورش برای اخراج او در سالهای پیش خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از الجزیره، «جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند در سخنانی اعلام کرد دولت وی برای سال‌ها مردی را که عامل حمله اخیر آوکلند بوده و با چاقو هفت نفر را زخمی کرده، تحت نظر داشته و می خواسته وی را اخراج کند.

اظهارات جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند در حالی صادر شده است که دادگاه این کشور اجازه داده است تا جزئیاتی از عامل این حمله تروریستی منتشر شود.

دادگاه نیوزیلند هویت عامل این حمله را «احمد آثیل محمد سمسودین» (Ahamed Aathil Mohamed Samsudeen) یک مسلمان سری‌لانکایی تبار معرفی کرد.

عامل حمله روز جمعه نیوزیلند ۳۲ ساله بوده و ده سال قبل با ویزای دانشجویی به این کشور وارد شده و به دنبال پناهندگی بود که در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت آن شد.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند بدون اشاره به نام عامل حمله روز جمعه آوکلند و با تروریست خواندن او گفت این فرد در سال ۲۰۱۶ و پس از آنکه در شبکه اجتماعی فیسبوک با حملات تروریستی ابراز همدردی کرده بود، مورد توجه پلیس و سرویس‌های امنیتی قرار گرفت.

تحقیقات متوالی نشان داد پناهندگی این فرد به وسیله‌ای غیرقانونی و به شیوه‌ای متقلبانه به دست آمده و برای همین مقامات نیوزیلند روند لغو حق ماندن وی در نیوزیلند را آغاز کردند.

عامل حمله نیوزیلند

عامل حمله اخیر نیوزیلند

اسناد دادگاه نشان می‌دهد عامل حمله اخیر سال بعد در فرودگاه آوکلند بازداشت شد. او متهم شد که در مسیر رفتن به سوریه بوده است. پلیس در همان زمان در خانه او یک چاقو و موارد مرتبط با گروه تروریستی داعش را پیدا کرد. وی سپس در زندان با اتهامات جنایی از جمله موارد پیدا شده از وی که در ارتباط با داعش بود متهم شد. سپس دولت نیوزیلند به دنبال اخراج وی در سال ۲۰۱۹ بود.

اما او با اعتراض به دادگاه اعلام کرد در صورتی که او به سری‌لانکا بازگردانده شود، با بازداشت، سوء رفتار و شکنجه روبرو خواهد شد.

به گفته نخست وزیر نیوزیلند، دستگاه‌های امنیتی نیوزیلند در خصوص خطری که این فرد برای جامعه دارد، ابراز نگرانی کرده بودند. این فرد سپس در ماه ژوئیه با قید وثیه اززندان آزاد شده بود؛ اما تحت نظارت قرار داشت.

گفتنی است روز جمعه پلیس نیوزیلند، این فرد سری‌لانکایی تبار را که در یک فروشگاهی در شهر آوکلند با سلاح سرد اقدام به حمله به شماری از مشتریان کرده بود، کشت.

نخست وزیر نیوزیلند همان زمان اعلام کرد فرد مهاجم که سری‌لانکایی تبار است، تحت تأثیر ایده‌ها و نظریات گروه تروریستی داعش بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار