کارشناس مسائل اوراسیا گفت: ایران و پاکستان با تلاش‌های دیپلماتیک به دنبال تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان هستند.

مهدی خورسند کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهداف و اهمیت اجلاس کشورهای همسایه افغانستان، گفت: از آنجایی که آقای قریشی وزیر خارجه پاکستان در ابتکار عملی که به خرج داد و برای تعامل با کشورهای همسایه، قدرت های فرامنطقه ای و منطقه ای وارد مذاکرات شد، اخیرا  قرار شده که همسایگان افغانستان و کشورهایی که حوزه تاثیر پذیری اولیه از تحولات افغانستان دارند یک نشست مجازی داشته باشند.

وی افزود: در نشست مجازی برای تحولات افغانستان احتمالا موضوع تشکیل دولت فراگیر و دولتی که همه احزاب و گروه های تاثیرگذار افغانستان در آن سهیم باشند به بحث، نقد و بررسی گذاشته خواهد شد. پاکستان و ایران به عنوان محور این نشست ابتکاری هستند، چراکه اولا تاثیرگذار ترین کشورها در تحولات افغانستان هستند و در مقابل تاثیرپذیر ترین کشور ها در حوزه همسایگی کشور افغانستان از تحولات داخلی این کشور هستند.

خورسند ادامه داد: به نظر می رسد که تلاش های دیپلماتیک ایران و پاکستان در این سطح است که یک دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود، کمااینکه ایران و پاکستان به خوبی می دانند که اگر این مهم صورت نگیرد و یک دولت فراگیر در افغانستان تشکیل نشود، ما شاید شاهد سهم خواهی از سوی گروه هایی خواهیم بود که در دولت آینده افغانستان سهم و جایگاهی ندارند و این موضوع می تواند زمینه جنگ داخلی را در افغانستان شعله ور کند و تبعات این جنگ داخلی در ابتدا افغانستان و پاکستان را خواهد گرفت.

کارشناس مسائل اوراسیا تصریح کرد: به نظر می رسد که ایران و پاکستان به دنبال این قضیه هستند که بتوانند موضوع دولت فراگیر را در دستور کار اجلاس مجازی با محوریت افغانستان داشته باشند و چین و روسیه به عنوان دو کشوری که از تحولات افغانستان تاثیر مستقیم می پذیرند و با دقت تحولات این کشور را دنبال می کنند هم احتمالا در این نشست مجازی حضور داشته باشند.

وی افزود: در نشست مجازی این موضوع دنبال می‌شود که بتوانند بهترین تصمیم را که همان تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان است را ابتدا تئوریزه کنند و در ثانی به طالبان بقبولانند تا این دولت با یک قوام و دوامی شکل بگیرد و مردم افغانستان روی آرامش را ببیند و در گام بعدی همسایگان افغانستان هم خیال شان از بابت صلح در افغانستان راحت باشد.


بیشتر بخوانید


در تماس تلفنی شاه محمود قریشی وزیر امورخارجه پاکستان با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه آخرین تحولات افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این تماس تلفنی، پیرو رایزنی‌های چند روز گذشته وزیر امور خارجه با همتایان روسی و چینی، توافق شد اجلاس همسایگان افغانستان در سطح نماینده‌های ویژه و همچنین وزرای امور خارجه طی چند روز آینده بصورت مجازی برگزار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار