دانشجویان ارشد ممنوعیتی برای پذیرش در رشته‌های غیر مرتبط نخواهند داشت و این مصوبه برای همیشه لغو شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ۲ ماه پیش یعنی ۲۰ تیر ۱۴۰۰ مصوبه‌ای بر مبنای ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط منتشر شد که در راستای آن واکنش‌ها و انتقادات جمع کثیری از داوطلبان کارشناسی ارشد را در پی داشت.

به علت انتقادات شدید و واکنش‌های مخالف از سوی متقاضیان کنکور در این ماجرا که شورای سنجش و پذیرش کشور باید در خصوص اجرایی شدن آن در سال ۱۴۰۱ تصمیم می‌گرفت، وزارت علوم تصویب آن را تا اطلاع ثانوی لغو کرد تا بتواند در شرایط بهتری تصمیمات مناسبی بگیرد.

فردای اعلام لغو فعلی مصوبه «ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط» اجرای آن در سال آینده لغو شد و محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی با ارسال نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در توضیح مصوبه تغییرات احتمالی آزمون کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط، اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است؛ بنابراین باتوجه به صحبت‌های اخیر مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی که در تاریخ ۲۲ تیرماه منتشر شد؛ کنکور کارشناسی ارشد سال جاری و سال آینده همچون سال‌های گذشته برگزار و اجرای این طرح بعد از بررسی‌های بیشتر به سال‌های آینده موکول خواهد شد.

امسال تغییری در آزمون کارشناسی ارشد نداریم

علی خاکی‌صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در تبیین موضوع مصوبه هفدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو گفت: نامه‌ای که از طرف اداره‌کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی این وزارت برای کارگروه‌های تخصصی دانشگاه‌ها ارسال شده است، در ادامه و تبیین مواد مصوبه‌ شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال ۹۷ بوده که حوزه معاونت آموزشی را موظف کرده است ارتباط بین رشته‌ها در کارشناسی و کارشناسی ارشد را روشن کند.

او با اشاره به اینکه مصوبه مذکور برای کار کارشناسی به دانشگاه‌ها ارسال شده و هیچ تصمیم قطعی در این ارتباط گرفته نشده است، تاکید کرد: در آزمون کارشناسی ارشد امسال که هیچ‌گونه تغییری وجود نخواهد داشت و بدون اعمال محدودیت رشته‌ای برگزار می‌شود؛ داوطلبان دوره‌های کارشناسی ارشد می‌توانند در رشته‌های مورد نظر خود با رعایت سایر مقررات در آزمون شرکت و در صورت قبولی ادامه تحصیل دهند.

لغو طرح ممنوعیت رشته غیرمرتبط در مقطع کارشناسی ارشد برای همیشه/

اما دانشجویان زیادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از عدم علاقه شان به رشته فعلی خود خبر دادند و گفتند که اگر این مصوبه اجرایی شود باید در راستای رشته تحصیلی کارشناسی خود تحصیل کنیم و دیگر نمی‌توانیم به رشته‌های مورد علاقه مان دست یابیم.

افزایش بیکاری  با اجرایی شدن مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط

کیمیا دانشجوی کارشناسی رشته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: به هیچ عنوان رشته فلسفه را دوست ندارم و ادامه تحصیل خود را در مقطع ارشد برای رشته حقوق می‌بینم و اگر  قرار باشد مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط اجرایی شود باید در همین مقطع کارشناسی از دانشگاه خداحافظی کرده و بیکار در منزل بنشینم.

او افزود: ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط تاثیر زیادی روی بیکاری جوانان می‌گذارد؛ چرا که خیلی از محصلان هم اکنون به رشته خود علاقه ندارند و نمی‌توانند کار مناسب با استعداد‌های خود را پیدا کنند؛ بنابراین اجرایی نشدن این مصوبه شاید بهتر باشد.لغو طرح ممنوعیت رشته غیرمرتبط در مقطع کارشناسی ارشد برای همیشه/

اجرایی شدن مصوبه ممنوعیت پذیرش ارشد از رشته‌های غیر مرتبط به نفع دانشجو نخواهد بود

آرمین داوطلب کنکور ارشد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اگر قرار باشد این مصوبه اجرایی شود تعداد بیشماری از جمعیت دانشجویی آموزش عالی بعد از فارغ التحصیلی بیکار خواهند ماند؛ چرا که برخی رشته‌ها بازار کار ندارند و محصلان بعد از ورود به آن متوجه می‌شوند که باید در ارشد رشته دیگری را بخوانند؛ بنابراین اجرایی شدن این مصوبه به نفع دانشجو نیست.

او افزود: رشته کارشناسی بنده معماری بود، اما به علت عدم علاقه مجبور هستم تا برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته‌هایی را بخوانم که هم بازار کار دارند و هم با علاقه بنده هماهنگ هستند.

لغو طرح ممنوعیت رشته غیرمرتبط در مقطع کارشناسی ارشد برای همیشه/

برای ارشد رشته غیر مرتبط با کارشناسی خواهم خواهند

ستایش دانشجوی کارشناسی رشته حسابداری دانشگاه قزوین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، تاکید کرد: به اجبار پدر و مادرم وارد رشته حسابداری شدم و هیچ علاقه‌ای به آن ندارم، برای ارشد قصد مطالعه در رشته هنر را دارم که اگر این مصوبه اجرایی شود از نظر روانی هم بنده و هم دانشجویان امثال من ضربه‌های شدیدی خواهند خورد.

پیرامون تمامی این بحث و جدل ها، ورق به سمت دانشجویان برگشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مصوبه «ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط» را به نفع تمامی محصلان برای همیشه لغو کرد.

لغو طرح ممنوعیت رشته غیرمرتبط در مقطع کارشناسی ارشد برای همیشه/

ممنوعیت پذیرش ارشد از رشته های غیر مرتبط دیگر اجرایی نمی شود

سید جلال موسوی، مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: چند ماه پیش مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از رشته های غیر مرتبط منتشر شد که لازمه اجرایی آن از سال ۱۴۰۱ بود.

او افزود: ممنوعیت این مصوبه نیازمند صلاح دید شورای سنجش و آموزش کشور بود که دکتر آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تکذیب آن را به دانشگاه ها در قالب اطلاعیه ای اعلام کرد.

موسوی تصریح کرد: ممنوعیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از رشته های غیر مرتبط به صورت کلی لغو شده است و تمامی دانشجویان می توانند امسال و سال های آتی از رشته های غیر مرتبط وارد دوره کارشناسی ارشد شوند.

لغو طرح ممنوعیت رشته غیرمرتبط در مقطع کارشناسی ارشد برای همیشه/

لغو ممنوعیت پذیرش ارشد از رشته های غیر مرتبط 

در نتیجه می‌توان گفت مصوبه پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط، مخالف و موافقانی داشت که هر کدام دلیل و برهان خود را برای اجرا شدن یا نشدن این طرح داشتند، بنابراین سازمان سنجش و سایر نهاد‌های مسئول در این امر با در نظر گرفتن تمام جوانب مثبت و منفی توانستند نظر قطعی خود را برای همیشه تصویب کنند تا به اینصورت آینده جوانان با این تصمیمات ضد و نقیض دچار آسیب نشود.

شاید اگر این مصوبه اجرایی می‌شد خیلی از دانشجویان به علت مجاز نبودن ادامه تحصیل در رشته‌های غیر مرتبط با رشته کارشناسی خود یا برای همیشه از ایران می‌رفتند یا اینکه خانه نشینی را در اولویت خود قرار می‌دادند.

به هر حال مصوبه «ممنوعیت پذیرش ارشد از رشته‌های غیر مرتبط» برای همیشه لغو شده و تمامی دانشجویان می‌توانند بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی خود را برای ادامه تحصیل در هر رشته‌ای در مقطع ارشد آماده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پردیس
۰۲:۵۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
خداراشکررررررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
چرا همه ی عکس های مال دختراست. مگه پسرها کنکور ندادند؟
Iran (Islamic Republic of)
شیده
۱۷:۵۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
خیلی هم عالییییییییییییییییییییی شدددددددددددددددددد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
عااالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
بالاخره yjc ی خبر خوشحال کننده داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
خیلی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
عالیه
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۶:۰۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
سلام، رسته های ارشد غیر مرتبط چی ها هستنند؟؟؟
کجا میتونم لیست اینها را پیدا کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
یک سوال الان چین کار داره یا نه با اون تعداد جمعیت ما شالله بیشترم بهشون برسن هم نظم دارن هم ادب دارن هم پیشرفته هستن هم تا جایی که بتونن کار براشون درس میکنن بابا کشور ما عقب موند ست ذهن خالیه نه به لیسانس ربط داره نه دکترای کشوری که بلد نیست همینجوری عقب مونده میمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
وقتی نتوانست رقابت کند از قافله عقب می افتد .
اینجوری هم نیست مثلاً کسی که روانشناسی خونده بتونه بره رشته ریاضی یا مهندسی برق و ....
Iran (Islamic Republic of)
علم بهتره یا پارتی
۱۲:۴۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
اون خانم کیمیا که در گزارش اشاره شده، چطور کارشناسی فلسفه اونم‌ تو دانشگاه شهید بهشتی رو انتخاب کرده که الان اصلا دوست نداره! مگه مجبور بودی رشته ای که دوست نداری رو انتخاب کنی و جای کسی دیگه رو در دانشگاه دولتی اشغال کنی!؟ بعد با لیسانس فلسفه میخوای ارشد حقوق بخونی که بتونی کار‌کنی!؟ یعنی نمیدونی اگه لیسانست حقوق نباشه نمیتونی آزمون وکالت شرکت کنی؟ چه کاری با ارشد حقوق‌ میکنی که اگه نخونیش میشینی تو خونه!؟
Iran (Islamic Republic of)
بوشهری
۱۱:۵۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
من خودم دانشجو ارشد با رشته مرتبط هستم و تعدادی همکلاسی غیر مرتبط و واقعا خودشون میگن ما هیچ نمیگیریم. همانطور که میدانید اصول دروس تخصصی در دوره کارشناسیه.و ارشد فقط تکمیلیه. حالا منی که معارف خوندم برم ارشد حسابداری؟ یا روانشناسی خودم برم حقوق؟ اینه مرتبه سواد در کشورمان و داد میزنیم مسئولین بیسوادن؟ دانشگاهها بی برنامه اند....جمع کنید این بساط رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
این ایرادی به این قانون نیست. اشکال از دانشگاهیه که دانشجوی بی سواد رو فارغ التحصیل میکنه. یه بنده خدا که لیسانس مهندسی داشت و ارشدش رو رفته بود یه رشته علوم پایه دانشگاه شریف میگفت برای پاس کردن دروس ارشد عملا مجبور شدم همه دروس اصلی کارشناسی رو مطالعه کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
عزیزان حواستون باشه جیب جدید وعمیقی که برای داوطلبان دوخته اند... اگه تو رشته مشاوره ویا مشابه اون ارشد بگیرین ولیسانستون مرتبط نباشه به شما کد نظام نمیدن ومجوز افتتاح دفتر هم نمیدن بعد باید دوباره رشته مرتبط رو 4 سال بخونید مثل من بدبخت نشین این کلاه جدید دانشگاه هاست.. سرتون نذارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
مثلا یکی کارشناسی زیست خونده میاد ارشد عمران یا برق بخونه خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
بیخود مسخره نکن از کجا میدونی شاید کنار زیست خوندن عمران هم مطالعه داشته یا تجربه کسب کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
دوست عزیز کسی که از رشته غیرمرتبط داره میاد ارشد یک رشته دیگه بخونه آزمون میده و این یعنی مطالب درسی آزمون رو بلد بوده که تونسته قبول بشه . کسی اگر اشتباهی کرد رفت یه رشته ای و دوست نداشت باید مجبور باشه در همون رشته ادامه تحصیل بده؟!؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
اول بگید سوالات کنکور بر اساس رشته هست یا نه، از مهندس نرم افزار که باید مبانی نرم افزار و برنامه نویسی بپرسند سوال ریاضی می پرسند.
همینه که مملکت به این وضع افتاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
بله طرف چهارسال فناوری اطلاعات خونده و باید یکی که ریاضی خونده تو امتحانی رقابت کنه که فقط سوال ریاضی داره و به این میگید عدالت؟
سازمان سنجش هنوز نمی فهمه چطور سوال طرح کنه و بعد انتظار دارید عادلانه رقابت کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
IT خونده ای که در حد کنکور ارشد ریاضی بلد نیست تکنیسینه نه مهندس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
اتفاقا یک قانون درست همین بود که تصویب نشد. چرا کسی که سالها وقت گذاشته و لیسانس و فوق لیسانس یک رشته رو گرفته باید با کسی رقابت کنه که صرفا بخاطر بازار کار بهتر از یک رشته کاملا نامرتبط میاد؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
اگر واقعا سالها وقت گذاشته و لیسانس و فوق لیسانس گرفته علی القاعده باید به سادگی در رقابت با اون که اینقدر وقت نذاشته پیروز باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
اتفاقا مصوبه خوبي بود كه لغو شد. يارو با رشته انساني مي امد مهندسي.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
اون فارغ التحصیل رشته مهندسی که نمی تونه رقابت رو از فارغ التحصیل رشته انسانی ببره شایستگی بیشتری برای نشستن بر صندلی ارشد نداره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
طرف لیسانس گرفته رفته نشسته ارشد ازش میپرسی چرا ,میگه کار نیست بیکارم نشستم ارشد اخه وقتی تو لیسانس کار گیرت نیومده تو مدرک ارشد بگیری دنیات عوض میشه
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۰:۱۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
اینکه این مصوبه لغو شد خوبه ولی
چرا جوری با مردم رفتار کردین که فکر میکنن حتما باید تحصیل کنن ؟ چرا فکر میکنن با لیسانس نمیشه کار کرد و حتما باید ارشد گرفت؟ چرا نشه با دیپلم یا فوق دیپلم کار گرفت؟
بابا جان کار بلد باشین ، فرقی نمیکنه زیردیپلم یا دیپلم هم باشی کار برات پیدا میشه.
علم خوبه ولی علم تو مدرک نیست و میتونی بیرون از محیط کار علم رو یاد بگیری چیزی که تو دانشگاه بخاطر وجود مباحث درسی غیر مرتبط و فسیل شده باعث هدر رفتن زمان میشه
مسولای ما برای تغییر آمار بیکاری و خیلی چیزای دیگه باعث شدن تو کشور دانشگاه ها مثل علف هرز رشد کنه ، دانشگاه های بی کیفیت که فقط باعث مدرک گرفتن افراد میشن.
پ ن : من خودم لیسانس کامپیوتر هستم و چند سالی هست تو یه شرکت مشغول به کار هستم، ارشد قبول شده بودم ولی بخاطر پیدا شدن کار انصراف دادم (از قبل از دیپلم هم به صورت آزاد کار میکردم)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
اشتباه کردید تصمیم درست این نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
الان بسیاری ارشد دارن اما چون از کارشناسی چیز دیگه خوندن، علمی که یک فوق لیسانس باید داشته باشه ندارن....
چون پایه علمی اونا چیز دیگه ای هستش رشته ی دیگه ای هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
اون دیگه به خودشون مربوط میشه اگه لول خودشونو بالا نیارن باید برن پی کار دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
فوق دکتری رو دیدم که کف سالن اداره ای که مدیرش مدرک سیکل داره رو جارو میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
به نفع دانشجو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!! فعلا سرکار باشید
به هر روشی شده شمارا سرکار میگذارند حتی ممکن است پول بگیرن و مدرک دکترا بدن بدون کلاس و بدون تخصص و دانش ولی اگر پشت گوش خود را دیدی کار را هم میبینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
عجبا!!!! اینگونه تصمیمات نشانه ی کار کارشناسی می باشد!!" اخه کسی نیست از این جماعت سوال کند چرا با این تصمیمات اعصاب دانشجو را بهم میریزند مگه میشه اقای مدیر شب بخوابد و فردای انروز از خودش مصوبه در کند !!!! چرا نباید کسی پاسخ خواه وپاسخگو باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
حالا این که مصوبه عدم پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیر مرتبط لغو شده با اعصابت بازی میکنه؟
خب تو مرتبط با رشتت ادامه بده گلم تا به اعصابت لطمه نخوره
Netherlands
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
ارشد بیکار چه فایده داره
آخرین اخبار