دبیر کل ناتو گفته است کل جامعه بین المللی از جمله روسیه و چین باید برای جلوگیری از گسترش تروریسم در افغانستان نقش موثر ایفا کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، دبیر کل ناتو اعلام کرد روسیه و چین باید در جلوگیری از گسترش تروریسم در افغانستان، پس از خروج نیرو‌های خارجی از این کشور، نقش موثر ایفا کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو امروز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه تلگراف گفت: « معتقدم که کل جامعه بین المللی، از جمله روسیه و چین، باید به منظور جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به مکانی برای فعالیت آزاد گروه‌های تروریستی، دست به کار شوند و در این باره آمادگی، سازماندهی، برنامه ریزی، و تأمین مالی  خود را ارتقا دهند.»

وی گفت: تسلط طالبان بر افغانستان به این دلیل بود که متحدان ناتو تصمیم گرفتند به ماموریت نظامی خود در این کشور  پایان دهند. 

دبیر کل ناتو اذعان کرد که پس از بیش از ۲۰ سال سرمایه گذاری خارجی برای ایجاد امنیت در افغانستان، منطقی بود که نیروهای نظامی افغانستان بتوانند مدت طولانی‌تری در برابر طالبان مقاومت کنند.

استولتنبرگ گفت: اروپا و آمریکا باید پیوند خود را حفظ کنند. ما باید از هرگونه تلاش برای ایجاد ساختار‌های موازی که توانایی مشترک ما را برای همکاری با یکدیگر تضعیف می‌کند، جلوگیری کنیم.

چندی پیش، دبیرکل ناتو در اظهاراتی اعلام کرد در صورتی طالبان از سوی این پیمان به رسمیت شناخته خواهد شد که اقدامات دولت جدید از سوی این پیمان بین‌المللی مورد قبول واقع شود.

استولتنبرگ در بخشی از سخنان خود گفت: «درباره به رسمیت شناختن طالبان با متحدان ناتو بحث می کنیم اما این مسئله بستگی به اقدامات دولت جدید در افغانستان دارد.»

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه شنبه ابراز امیدواری کرد که کشور‌های غربی متوجه شوند که خروج نیرو‌ها پایان وظایف آن‌ها نیست و آن‌ها باید از نظر اقتصادی و حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان برای کمک به آن‌ها در مسیر بهبودی قدم بردارند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم روز جمعه خواستار متحد شدن تلاش‌های بین المللی در مورد افغانستان و اتخاذ تصمیمات مشترک در مورد به رسمیت شناختن نیرو‌های سیاسی شد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار