رئیس سازمان بورس گفت: بالا و پایین آمدن شاخص هیچ ربطی به سازمان ندارد بلکه تابعی از اقتصاد کلان و تحولات درون صنعت است.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در  گردهمایی میز صنعت سبدگردان بازار سرمایه  بیان کرد: میز صنعت در جایی معنا دارد که شرکت هایی مانند سیمان و فولاد به دلیل حضورشان در بازارسرمایه کمکی به آن ها صورت می گیرد ولی برنامه امروز مسائل سبدگردان ها است که این مشکلات دقیقا مشکلات سازمان بورس نیز محسوب می شود.

وی ادامه داد: سازمان بورس به دنبال این هدف است که سرمایه گذاری غیر مستقیم بر سرمایه گذاری مستقیم ترجیح داده شود که این امر را در سال گذشته به خوبی لمس کردیم. بنابراین به افرادی که هیچ تخصصی ندارند به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم که به طور مستقیم وارد شوند، بالا و پایین آمدن شاخص هیچ ربطی به سازمان ندارد بلکه تابعی از اقتصاد کلان و تحولات درون صنعت است.
 
رئیس سازمان بورس عنوان کرد: بازار سرمایه همراه با ریسک است و اگر کسی مستقیم اقدام به سرمایه گذاری می‌کند باید ریسک آن را بپذیرد. این امر بیانگر این نیست که سرمایه گذاری غیر مستقیم ریسک ندارد بلکه ریسک کمتری را نسبت به سرمایه گذاری مستقیم افراد تحمل می کنند.
وی ادامه داد: سبد گردان‌ها خدمات مدیریت ثروت را بر عهده دارند، یعنی به افراد بگویند چگونه ثروت خود را توزیع کنند.

دهنوی تشریح کرد: در سبدگردان شاهد دید بلند مدت باشیم و ما خواستار این هستیم که نهادهای مالی به ابر نهادهای مالی تبدیل شود و باید سبدگردان ها نیروی متخصص تحویل بازار دهند.

وی ادامه داد: نگاه ما به سبدگردانی دید توسعه ای است و این توسعه باید همراه با انضباط باشد و عملکرد ها باید به صورتی باشد که برای مردم قابل ارزیابی باشد، مانند واضح بودن حجم دارایی ها، بنابراین باید سبدگردان ها قابلیت ارزیابی داشته باشند.

رئیس سازمان بورس اظهار کرد: زمان مجورها را به سمت طولانی و دائمی شدن ببریم اما نظارت را افزایش دهیم و دستورالعمل های شفافی را برای بازار در مورد سبدگردان ها ارائه بدهیم.

دهنوی گفت: در مورد دستورالعمل کارگزاری ها پیشنهادی مطرح شد مبنی بر این که از ورود نهاد های مالی به علت تعارض منافع جلوگیری کنیم وباید نظارت را افرایش دهیم‌.

دهقان دهنوی در خصوص سبدگردان‌ها و کارگزاری‌ها بیان کرد: شکایاتی مبنی بر تفاوت میان سبدگردان و کارگزاری است. کارگزاری نیز یکی از نهاد‌های مالی است و ما هیچ تبعیضی میان نهاد‌های مالی مختلف نمی گذاریم و باید سبدگردان‌ها اگر ایده‌ای دارند عنوان کنند تا به کار گیریم و استفاده کنیم.
 
او گفت: هدف سازمان بورس تسهیل نظارت پیشین و تقویت نظارت پسین است.
 
رئیس سازمان بورس در خصوص کمبود نیروی کار در سازمان بورس گفت: نیروهای سازمان کم است و اگر سبدگردانان و افراد حاضر در نهادهای مالی تشکیلات صنفی ایجاد کنند بخشی از وظایف و کارها را م یتوان به آن تشکیلات صنفی محول کرد. اینکه یک صنف خاصی نیاز به کمک برای سرمایه گذاری دارند بهتر است عنوان کنند تا به آنان کمک کنیم.
 

نیروی کار اندکی در حیطه بازار سرمایه داریم

در ادامه محمد حسن سرو علیا معاون نظارت بر نهاد‌های مالی در خصوص مجوز سبدگردانی اظهار کرد:  در بخش صدور مجوز بیشترین تراکم را در درخواست سبد داریم. در حال حاضر بیشتر از ۱۵۰ درخواست برای سبد داریم و مجوز‌هایی در حوزه های مرتبط با پولشویی وجود دارد که گاهی درخواست استعلام ۲-۳ ماه طول می کشد.

او بیان کرد: سبدگردان‌ها اگر اسناد و مدارک را سریع‌تر آماده کنند بیشتر از ۲ ماه تا صدور مجوز سبدگردان بیشتر طول نمی کشد.

او بیان کرد: در حال حاضر ما نیروی کار اندکی در حیطه بازار سرمایه داریم که بسیاری از صندوق‌ها از آن رنج می برند.

معاون نظارت بر نهاد‌های مالی افزود: در حال حاضر بسیاری از افراد نظارت بر سبد‌های کوچک را نمی‌پذیرند.

ابراهیمی سرو علیا در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای حذف مجوز نهاد‌های مالی دارید؟، اظهار کرد: برنامه‌ حذف برخی نهاد‌های مالی داریم. زیرا برخی افراد هیچ فعالیتی ندارند و هدف آنان فقط اخذ مجوز سبدگردانی و نهادمالی بوده است.

معاون نظارت بر سازمان بورس در خصوص درخواست سبدگردانان به مجوز کارگزاری بیان کرد: 54 نفر در حال حاضر از افرادی که در خواست سبدگردانی دارند، درخواست مجوز کارگزاری داده اند.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار