مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: واحدهای تولید رب گوجه فرنگی با ظرفیت سالانه ۲۵۰ هزار تن در استان فعال است.

محمد مکری مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، گفت: ۱۲ واحد تولید انواع رب گوجه فرنگی با ظرفیت سالانه ۲۵۰ هزار تن در سطح استان فعال است.

مکری افزود: گوجه فرنگی در استان به صورت رب و سس بیشتر مصرف می‌شود و کار عمل آوری آن در کارخانه‌های داخل استان و یا به صورت خانگی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف این محصول در استان ۵۰ کیلوگرم است، اظهار کرد: ۶۰ هزار تن از گوجه فرنگی تولید شده در استان به صورت تازه خوری مصرف و بقیه توسط کارخانه‌های تبدیلی خریداری می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان بیان کرد: گوجه فرنگی یکی از محصولات مهم تولیدی در آذربایجان‌غربی است که علاوه بر مصرف داخلی به صورت تازه خوری پس از فرآوری در کارخانجات آذربایجان‌غربی به صورت رب و سس به خارج از استان و حتی کشور‌های همسایه از جمله عراق، ترکیه و آذربایجان نیز صادر می‌شود و نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصاد کشاورزی ایفا کند و تأثیر قابل توجهی در توسعه پایدار این حوزه، کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی استان داشته باشد.

استان آذربایجان غربی با ۶۳۴ واحد صنایع تبدیلی و غذایی شامل بر، سردخانه، واحدهای تولید عرقیات گیاهی، آب میوه، رب، قند، شکر و کنسانتره، بسته بندی عسل، گیاهان دارویی و خشکبار قطب صنایع غذایی کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.