شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. دراین گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران شود .

آسمان شام گاه کابل شاهد مرمی های رسام طالبان

حوالی ساعت ۸ شام گذشته کابل شاهد فیر‌های هوایی نیرو‌های طالبان بود که باشندگان کابل را به وحشت انداخت.  

باشندگان کابل  می گویند که نیرو‌های طالبان ادعا می‌کنند امنیت را در سطح شهر گرفته و از نا امنی‌ها جلو گیری می‌کند در حالیکه  خود باعث اخلال در امنیت شهر کابل شده اند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که نباید نیرو‌های این گروه دست به چنین اقدام بزند و مال بیت المال را هدر بدهند.

برخی خبر‌ها حاکی از آن است که علت این فیر‌های هوایی شب گذشته در کابل پوشاندن درگیری‌ها بین دو گروه طالبان ملاغنی برادر و حقانی بوده است و نظر به گفته‌های این منابع پیکر زخمی ملاغنی برادر به پاکستان انتقال یافته است. گفته می‌شود که در نتیجه این شلیک‌ها بیش از ۱۷ تن جان باخته که این رقم در حال افزایش است.

درگیری های شدید در دره مقاومت

با این حال در پنجشیر همچنان در گیری‌ها بین نیرو‌های خیزش مردمی و طالبان ادامه دارد. نیرو‌های طالبان تا خاواک پنجشیر پیشروی داشته است.

تلفات از هر دوجناح گزارش می‌شود، اما ظاهرا تلفات گروه طالبان بیشتر از نیرو‌های خیزش مردمی در پنجشیر به نظر می‌رسد. این در حالیست که مذاکرات بین طالبان و سران پنجشیر به نتیجه نرسیده و احمد مسعود می‌گوید که اگر طالبان راه جنگ را انتخاب کند تا آخرین قطره خون خود خواهم جنگید.

مانور نظامی در قندهار

با این حال طالبان با وجود کشمکش‌های بین گروهی که دارند هنوز به تشکیل کابینه دولت خود نپرداخته است. نیرو‌های این گروه در قندهار با تجهیزاتی که از نیرو‌های آمریکایی و ناتو به دست این گروه افتاده است، مانور نظامی رفته و استقلال خود را جشن گرفته و تلاش کردند که نشان دهند به افغانستان به استقلال رسیده است.

گسترش دامنه مقاومت 

ازسوی دیگر سران حکومت قبلی می‌گویند که اگر حکومت مورد قبول همه نباشد و یک حکومت همه شمول تشکیل نشود دامنه‌های خیزش مردمی ضد طالبان تمام افغانستان را در بر خواهد گرفت.

تظاهرات برای احقاق حقوق زنان

به ادمه این گزارش‌ها تعدادی از  زنان نیز برای داشتن سهم در حکومت که قرار است به زودی ازطرف طالبان تشکیل شود به خیابان‌های هرات و کابل آمدند و خواستار سهم خود از حکومت شدند.

تحقیر آمریکا بدست شرکای اروپایی

با سقوط دولت و افزایش نرخ بیکاری در کشور وضعیت مردم نگران کننده گزارش شده است این در حالیست که وزیر دفاع انگلیس با اشاره به  وضعیت فعلی افغانستان گفته است که برای کشور آمریکا نباید دیگر واژه ابر قدرت استفاده کرد، چون کشوری که به تعهدات خود عمل نکند دیگر ابر قدرت نیست.

رانا مک دنیل، رییس کمیته ملی جمهوری خواه آمریکا در توییتی نگاشته است که همه تجهیزات این کشور در افغانستان به دست طالبان افتاده است. وی اظهارداشته که این موضوع در ریاست جمهوری بایدن مایه شرمساری است.

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان ، پنجشیر ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار