در نشست خبری رویداد جایزه سال هوشمندسازی مطرح شد:

حل معضل آلودگی هوا و کمبود انرژی در اولویت رویداد هوشمندسازی/ مهلت ارسال راهکارها تا 15 شهریور

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در نشست خبری رویداد جایزه سال هوشمندسازی که به منظور حل ۱۰ معضل مهم جامعه شکل گرفته است توضیحاتی را بیان داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز نشست خبری رویداد جایزه هوشمندسازی همراه اول با حضور کارشناسان و اصحاب رسانه برگزار شد. وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ابتدای این نشست بیان داشت: مرکز تحقیق و توسعه حدود یک سال و نیم است ک شکل گرفته و هدفی که ما در این مرکز دنبال می‌کنیم شناسایی تیم‌های فعال داخلی است که می‌توانند در حوزه تامین تجهیزات همراه اول ارائه خدمات کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر ما از ۴۵ تیم حمایت می‌کنیم که محصولاتی تولید می‌کنند که در شبکه همراه اول مورد استفاده قرار می‌گیرند. حوزه‌های فناوری نوین مثل ۵G , ۶G. اینترنت اشیا و هوش مصنوعی مهم‌ترین فناوری‌هایی هستند که ما روی آن کار و سرمایه گذاری می‌کنیم.

رویداد جایزه هوشمندسازی

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول گفت: رویداد جایزه سال هوشمند سازی توسط همراه اول و با کمک گروه اینترنت اشیا ایران در حال برگزاری است و هدف ما این است که 10 چالش اجتماعی و زیست محیطی که در جامعه وجود دارند را شناسایی کرده و به تیم‌هایی که توانمندی ارائه راهکار‌های فناور محور را دارند معرفی کنیم.

شاه منصوری ادامه داد: این ده مورد شامل کاهش آلودگی هوای کلان شهرها، مراقبت‌های بهداشتی درمانی بهینه در زمان کرونا، بهینه‌سازی توزیع محصولات کشاورزی، کاهش معضل کمبود منابع آبی، کاهش خسارات تصادفات جاده‌ای، مبارزه با قاچاق، مدیریت کنترل ترافیک کلان شهرها، مدیریت مصرف سوخت، مدیریت مصرف انرژی‌هایی مانند برق و گاز و کاهش هزینه نهاد‌های تولید در کشاورزی می‌‎شوند.

نشست خبری رویداد جایزه هوشمندسازی

او درباره نحوه ثبت نام بیان داشت: در مرحله اول برای ثبت نام، شرکت‌ها باید اطلاعات کلانی از خود را به همراه توضیح مختصری درباره راهکار در سایت ارائه دهند. مهلت ارسال آثار تا ۱۵ شهریور ماه است و تا کنون ۷۱ شرکت اطلاعات و راهکار‌های خود را برای ما اسال کرده اند. ما یک ارزیابی اولیه انجام خواهیم داد و پس از آن با تیم‌های منتخب یک پیوست حقوقی امضا می‌کنیم ک ملزم باشند ایده برای خودشان باشد و احیانا اگر اتفاقی بعداً افتاد عواقب آن با خودشان است.

او اضافه کرد: در ادامه یک پروپوزال جامع‌تر درخواست می‌دهیم در مرحله نیمه نهایی برای هر 10 موضوع 10 کارگروه علمی تخصصی با دعوت از فعالین حوزه، اساتید دانشگاه و متخصصان فنی از مجموعه همراه اول و حوزه ICT کشور شکل می‌گیرد. کارگروه‌ها تیم‌ها را ارزیابی می‌کنند و تیمی که شایسته‌تر باشد برای دریافت جایزه و حمایت همراه اول معرفی می‌شود.

نشست خبری رویداد جایزه هوشمندسازی

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول گفت: ما قصد داریم این رویداد را هرسال برگزار کنیم و امیدواریم امسال حداقل از ۱۰ معضل ۵ مورد را با راهکار‌ها حل کنیم. برای ارزشیابی راهکار‌ها نیز معیار‌هایی چون فناورمحور بودن، استفاده از مزایای رقابتی اپراتورها، دارا بودن قابلیت تکرار و مقیاس پذیری به این معنی که طرح هم در تهران هم در سایر شهر‌ها اجرایی باشد، تجاری بودن طرح و امکان تداوم آن پس از حمایت اولیه توسط همراه اول را مدنظر داریم.

هزینه در نظرگرفته شده برای جایزه سال هوشمندسازی

شاه منصوری در پاسخ به اینکه مبلغ در نظر گرفته شده برای هزینه‌های این رویداد چه مقدار است بیان کرد: ما ۱۰ میلیارد تومان برای هزینه در این زمینه در نظر گرفته‌ایم که اگر تمام ۱۰ معضل قابل حل باشند به هریک در کمترین مقدار، ۱ میلیارد تومان تعلق می‌گیرد. گفتنی است از برخی شهر‌ها در این رویداد ثبت نام شده، و تاکنون بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های ثبت نام شده از تهران بوده و رتبه‌های بعدی به اصفهان و مشهد تعلق دارد.

شاه منصوری همچنین به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر دو معضل مربوط به شهرداری و شرکت توانیر باتوجه به بحث آلودگی هوا و کاهش مصرف انرژی در اولویت قرار دارند. او در پایان بیان داشت هدف اولیه ما این است که برنده نهایی در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰ در مهرماه معرفی شود، اما احتمالا این اتفاق در انتهای آبان ماه رخ خواهد داد و پس از اعلام نهایی و عقد قرارداد به سراغ پیاده سازی می‌رویم. 

گزارش از فاطمه کربلایی


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار