رئیس اداره جنگل داری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه امسال در عرصه های ملی استان برداشت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، جواد رحیمیان رئیس اداره جنگل داری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ارزش ریالی هر کیلو گرم از شیرابه آنغوزه چهار میلیون ریال است گفت: ۸۸ میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش آنغوزه عاید کشاورزان و بهره برداران شده است.

رحیمیان افزود: این میزان شیرابه در ۲۲۰ هکتار از عرصه های ملی استان در مناطق تنگ سرخ بویر احمد و کاکان تولید شد.

او با بیان اینکه از هر بوته گیاه دارویی آنغوزه ۷۰ تا ۱۰۰ گرم شیرابه برداشت می‌شود بیان کرد: شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود.

رئیس اداره جنگل داری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان ابراز کرد: تاکنون ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌ های ملی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه رفته است.

رحیمیان تصریح کرد: این میزان گیاه دارویی در مناطق مختلف استان اعم از تنگ سرخ بویراحمد، کوه خامین باشت، تنگ سرخ و کاکان، کوه سیاه و کوه سفید لنده، دمه سادات و شبلیز دنا کشت شده است.

او گفت: امسال در بیش از سه هزار هکتار عرصه های ملی استان کاشت گیاهان دارویی آنغوزه، باریچه و کلوس انجام خواهد شد.

رحیمیان تصریح کرد: یکی از برنامه ها و اهداف سازمان جنگل ها و مراتع و به تبع آن منابع طبیعی استان حفظ، توسعه ، احیا و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی است.

او با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد دارای استعداد های زیادی در بخش گیاهان دارویی است گفت: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.

کهگیلویه وبویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.

گیاه آنغوزه به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آنها تا ۶۰ سانتی متر می رسد.

گل های این گیاه زرد رنگ و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می گیرند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.