جریمه ۲۶۷ میلیون دلاری واتساپ در اروپا به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی

کمیسیون حفاظت از اطلاعات ایرلند (DPC) به تازگی واتساپ را به دلیل عدم ارائه روش شفاف برای استفاده از اطلاعات کاربران حدود ۲۶۷ میلیون دلار جریمه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تک کرانچ؛ پیامرسان محبوب واتساپ از دسامبر سال ۲۰۱۸ تحت نظارت کمیسیون ایرلندی DPC که ناظر اصلی داده‌ها در اتحادیه اروپا است، قرار دارد و این کمیسیون واتساپ را مورد بررسی قرار می‌دهد. یکی از اصول اساسی مقررات عمومی محافظت از داده‌ها در اتحادیه اروپا (GDPR) می‌گوید که نهاد‌هایی که داده‌های کاربران را در اختیار دارند و آن‌ها را پردازش می‌کنند باید درباره نحوه استفاده از این اطلاعات روش شفافی ارائه کنند. اکنون طبق تصمیم DPC واتساپ هنوز موفق نشده انتظارات و استاندار‌های مورد نیاز GDPR را برآورده کند.


بیشتر بخوانید


شکایت از فیسبوک و واتساپ به همراه جریمه‌ای چند صد میلیونی

کمیسیون DPC اکنون درباره اینکه آیا پیامرسان واتساپ برای کاربران و افرادی که کاربر این پلتفرم نیستند تعهدات شفافی را ارائه کرده یا خیر و علاوه بر این درباره به اشتراک گذاری داده‌ها با فیسبوک تحقیقاتی را انجام داده است. در مجموع این تحقیقات، چندین نقض شفافیت در عملکرد این پلتفرم کشف شده است.

پس از کشف این نقض ها، علاوه بر صدور مبلغ جریمه، در شکایت نامه‌ای که تنظیم شده به واتساپ دستور داده شد که اقداماتی را برای بهبود سطح شفافیت این پلتفرم برای کاربران و غیرکاربران ارائه کند. این پیامرسان فقط سه ماه مهلت دارد تا این تغییرات را در پلتفرمش اعمال کند.

تصویر لوگو واتساپ

پس از ابلاغ این شکایت نامه، واتساپ نیز بیانیه‌ای را منتشر و یافته‌های DPC را رد کرد و این مجازات را عجیب و ناعادلانه خواند. واتساپ در ادامه تاکید کرد که درخواست تجدیدنظر خواهد داد. در این بیانیه آمده: " واتساپ به ارائه خدمات امن و خصوصی متعهد است. ما اطمینان داریم که داده‌ها شفاف و جامع هستند. ما با این شکایت نامه موافق نیستم و مجازات تعیین شده درست نیست و به آن اعتراض خواهیم کرد. "

تصویر لوگو واتساپ و فیسبوک

اتحادیه اروپایی حمایت از حقوق مصرف کنندگان (BEUC) هم بیانیه‌ای را منتشر و اعلام کرد که این تصمیم بسیار دیر اتخاذ شده است. دیوید مارتین که رهبری تیم سیاست دیجیتال این اتحادیه را برعهده دارد، گفت:" این شکایت نامه پیامی جدی برای فیسبوک و شرکت‌های زیرمجموعه آن است که نقض قوانین اتحادیه اروپا درخصوص حفاظت از داده‌های کاربران عواقبی را به همراه دارد. "

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
وزیر ارتباطات قبلی میتونست یه مالیات حسابی از این نرم افزار ها بگیره ولی به فکرش نرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
نخواست نه اینکه بفکرش نرسید
آخرین اخبار