به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تک کرانچ؛ پیامرسان محبوب واتساپ از دسامبر سال ۲۰۱۸ تحت نظارت کمیسیون ایرلندی DPC که ناظر اصلی دادهها در اتحادیه اروپا است، قرار دارد و این کمیسیون واتساپ را مورد بررسی قرار میدهد. یکی از اصول اساسی مقررات عمومی محافظت از دادهها در اتحادیه اروپا (GDPR) میگوید که نهادهایی که دادههای کاربران را در اختیار دارند و آنها را پردازش میکنند باید درباره نحوه استفاده از این اطلاعات روش شفافی ارائه کنند. اکنون طبق تصمیم DPC واتساپ هنوز موفق نشده انتظارات و استاندارهای مورد نیاز GDPR را برآورده کند.
بیشتر بخوانید
کمیسیون DPC اکنون درباره اینکه آیا پیامرسان واتساپ برای کاربران و افرادی که کاربر این پلتفرم نیستند تعهدات شفافی را ارائه کرده یا خیر و علاوه بر این درباره به اشتراک گذاری دادهها با فیسبوک تحقیقاتی را انجام داده است. در مجموع این تحقیقات، چندین نقض شفافیت در عملکرد این پلتفرم کشف شده است.
پس از کشف این نقض ها، علاوه بر صدور مبلغ جریمه، در شکایت نامهای که تنظیم شده به واتساپ دستور داده شد که اقداماتی را برای بهبود سطح شفافیت این پلتفرم برای کاربران و غیرکاربران ارائه کند. این پیامرسان فقط سه ماه مهلت دارد تا این تغییرات را در پلتفرمش اعمال کند.
پس از ابلاغ این شکایت نامه، واتساپ نیز بیانیهای را منتشر و یافتههای DPC را رد کرد و این مجازات را عجیب و ناعادلانه خواند. واتساپ در ادامه تاکید کرد که درخواست تجدیدنظر خواهد داد. در این بیانیه آمده: " واتساپ به ارائه خدمات امن و خصوصی متعهد است. ما اطمینان داریم که دادهها شفاف و جامع هستند. ما با این شکایت نامه موافق نیستم و مجازات تعیین شده درست نیست و به آن اعتراض خواهیم کرد. "
اتحادیه اروپایی حمایت از حقوق مصرف کنندگان (BEUC) هم بیانیهای را منتشر و اعلام کرد که این تصمیم بسیار دیر اتخاذ شده است. دیوید مارتین که رهبری تیم سیاست دیجیتال این اتحادیه را برعهده دارد، گفت:" این شکایت نامه پیامی جدی برای فیسبوک و شرکتهای زیرمجموعه آن است که نقض قوانین اتحادیه اروپا درخصوص حفاظت از دادههای کاربران عواقبی را به همراه دارد. "
انتهای پیام/