فضاپیمای آهنربایی جدیدی طراحی و ساخته شده که می تواند زباله های فضایی را جمع آوری کند، اکنون این فضاپیما در مدار زمین مشغول به کار است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از نیواطلس؛ فضاپیمای آهنربایی شرکت فضایی Astroscale که با هدف جمع آوری زباله‌های فضایی ساخته شده برای نخستین بار موفق به جمع آوری شبیه ساز زباله فضایی در مدار شود. زباله‌های فضایی یک مشکل جدی و رو به رشد هستند. گسترش بقایای ماهواره‌ها و فضاپیما‌های فرسوده و سایر زباله‌هایی که در فضا شناور هستند، مدار زمین را برای فضاپیما‌هایی که مشغول انجام ماموریت فضایی هستند و با سرعت زیادی حرکت می‌کنند، به محیطی خطرناک تبدیل کرده است.


بیشتر بخوانید


ساخت فضاپیمای زباله جمع کن

در سال‌های اخیر، تعدادی پیشنهاد برای مقابله با این موضوع ارائه شده، از جمله ساخت دستگاه‌هایی که بر روی ماهواره‌ها برای افزایش کشش جوی نصب می‌شوند. یکی از مشکلات این است که ماهواره‌ها و زباله‌هایی که در فضا سرگردانند هیچ برقی ندارند و از کنترل خارج شده هستند.

فضاپیمای آزمایشی ELSA-d یک ماژول ۱۷۵ کیلوگرمی است که مسئولیت پاکسازی زباله‌های فضایی را بر عهده دارد و همچنین ماژول ۱۷ کیلوگرمی دیگری هم که دارد که در نقش زباله فضایی نقش آفرینی می‌کند. این فضاپیما قرار است با استفاده از سیستم مغناطیسی خودش زباله‌های فضایی را جمع آوری کند.

تصویر فضاپیمای ELSA-d

فضاپیمای ELSA-d در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۱ از پایگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب و در ارتفاع حدود ۵۵۰ کیلومتری (۳۴۰ مایل) مدار زمین مستقر شد. این فضاپیما اکنون در فاز 3a مرحله آزمایشات قرار دارد و موفق شد تا توانایی خودش در ضبط و رهاسازی مکرر شبیه‌ساز زباله فضایی را اثبات کند.

در آزمایشی که در ۲۵ آگوست انجام شد، سرویس دهنده مکانیسم جمع آوری زباله را گسترش داد. زباله‌های فضایی شبیه سازی شده چندین بار از فضاپیما جدا و دوباره به آن متصل شدند. گروه کنترل و هدایت این فضاپیما در زمین روی روند اجرای عملیات نظارت داشتند و حسگر‌های محل اتصال را کالیبره کردند.

تصویر فضاپیمای ELSA-d

اکنون پروژه قرار است به فاز 3b منتقل شود، جایی که ELSA-d به طور خودکار مانور جمع آوری زباله فضایی را اطراف شبیه ساز که حرکتی ندارد اجرا می‌کند و در مرحله بعد ماژول اصلی باید شبیه ساز زباله فضایی را در حال حرکت جمع آوری کند. در فاز پنجم، این فضاپیما به سمت شبیه ساز زباله می‌رود و آن را بررسی می‌کند و سرانجام فضاپیما به همراه ماهواره شبیه ساز به جو زمین بار می‌گردند و پیش از رسیدن به جو سوخت و مایع باتری خود را تخلیه می‌کنند.

آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که ۳۴ هزار قطعه بزرگ‌تر از چهار اینچ و ۱۳۰ هزار قطعه کوچک‌تر هم در فضا وجود دارند و تخمین زده می‌شود که این مقدار در نتیجه ۵۶۰ برخورد، انفجار و شکسته شدن ایجاد شده باشد.

تصویر فضاپیمای ELSA-d

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار