به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عیسی اسفنجاری کناری استادیار دانشکده مرمت و حفاظت اصفهان گفت: شهر موزه نقش جهان که از سوی مرحوم دکتر شیرازی نظریه پردازی شده به عنوان جریان سیال و نانوشته در نیم قرن اخیر توسعه پیدا کرده و بخشهایی از این ایده نیز اجرایی شده است.
وی با اشاره به جایگاه میدان نقش جهان در مرکزیت ایده شهر موزه اصفهان، تصریح کرد: محدوده این ایده محور اصلی شمالی و جنوبی شهر اصفهان است که از میدان نقش جهان آغاز، و تا بازار، چهار باغ و سپس ساحل زاینده رود ادامه دارد و تلاقی این دو محدوده، استخوان بندی شهر موزه را شکل میدهد.
استادیار دانشکده مرمت و حفاظت اصفهان گفت: در طول ۵۰ سال گذشته، سازمان میراث فرهنگی به مرور روی بخشی از این طرح کار کرده به طوریکه با احیا، مرمت وحفاظت مساجد، بازارها و کاروانسراها همچنین با تبدیل شدن مسیرهای این محدوده به پیاده راه، شهر موزه بتدریج در حال نمود و ظهور است.
اسفنجاری افزود: هسته مرکزی این شهر موزه نمایشگاهی در طبقه دوم میدان نقش جهان است که مرحوم آیت الله زاده شیرازی بر آن تاکید داشت، اما امروز به فراموشی سپرده شده و نیازمند برنامه ریزی برای تکمیل است.
وی اضافه کرد: در گذشته طبقه دوم میدان نقش جهان دارای حجرههایی بوده است، از دهه ۷۰ بخشهای زیادی از این قسمتها بازسازی و باز زنده سازی شد که اکنون با وجود نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده و در حال سکون است.
استادیار دانشکده مرمت و حفاظت اصفهان گفت: ایده اصلی در طرح شهر موزه این بود که یک و نیم کیلومتر دالان ارتباطی در طبقه دوم میدان نقش جهان به بزرگترین فضای نمایشگاهی و به عنوان حلقه اتصال و گفت و گوی تمدنها تبدیل شود.
به گفته وی در این طرح، نمایشگاه به ۴ بخش اصلی تقسیم و اصفهان در مقیاس شهر، جغرافیای ایران و جهان اسلام به بازدید کننده معرفی میشود.
اسفنجاری با بیان اینکه اهمیت میدان نقش جهان اصفهان در این طرح از همان ابتدا مشخص و بارز است، افزود: این طرح به عنوان بزرگترین ورودی گردشگری ایران و موزه پویا و زنده جهان اسلام است که بدلیل قرار گرفتن در میدان نقش جهان با موزههای بزرگ دنیا قابل قیاس است.
این استاد دانشگاه افزود: شهر موزه اصفهان در جهان اسلام بی نظیر خواهد بود.
وی بازیابی، احیا و تقویت نقش ملی میدان نقش جهان و جایگاه جهانی آن، تقویت نقش گره گاهی میدان نقش جهان در گردشگری ایران و اصفهان و نمود ظرفیتهای فرهنگی تاریخی میدان برای توسعه خلاقانه استان را از جمله دلایل اهمیت این طرح برشمرد.
اسفنجاری افزود: تکمیل این طرح همزمان با ورود به سده جدید میتواند آغازگر نگاه نو به مقوله گردشگری در اصفهان باشد.
به گفته وی، با وجود حفاظتها و بازسازیهایی که قبلا انجام شده است، این پروژه همچنان در مرحله ایده باقی مانده و نیازمند ارائه طرح جامع فضای نمایشگاهی در طبقه دوم و سپس تصویب در مراجع مربوطه و اقدام برای اجراست.
استادیار دانشگاه با بیان اینکه همه ایده ها، آرمانها و چشم اندازها باید در طرح جامع مدون شود، افزود: سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و دانشگاه هنر اصفهان به عنوان مثلث سه گانه در کنار همیاری و مشارکت مردم میتوانند این طرح ارزشمند را عملیاتی کنند.
به گفته وی «اصفهان، شهر موزه جهانی»، یک پروژه ملی و نیازمند مشارکت همه نهادها، مردم و جامعه هنری است.
«اصفهان شهر موزه جهانی» طرحی است برگرفته از ایدههای خلاقانه مرحوم باقر آیت الله زاده شیرازی در سال ۱۳۵۳ که در نظر داشت موزه مجازی طبقه دوم میدان نقش جهان برای معرفی اصفهان بکار برده شود. او از پیشکسوتان علم مرمت ایران بود. مجامع بزرگ پژوهشی و علمی، اصفهان و مرمتهایش را به اسم دکتر شیرازی میشناسند. تأسیس سازمان میراث فرهنگی نیز با ایده مرحوم شیرازی ایجاد شد.
استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت بهعنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یکهزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نامهای میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نامهای وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بومگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد.
منبع:ایرنا
انتهای پیام