معاون وزیر نیرو گفت: تا پایان دولت سیزدهم ۱۴۰۰ مگاوات تولید انرژی برق به ظرفیت نیروگاهی، حرارتی سیستان و بلوچستان اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، همایون حائری معاون وزیر نیرو در اولین جلسه بررسی وضعیت صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان که با حضور وزیر نیرو، معاونان، مدیران عامل شرکت‌های مادر تخصصی و مدیران عامل صنعت آب و برق این استان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد،گفت: نیاز پیک مصرف انرژی سیستان و بلوچستان در تابستان یکهزار و ۷۰۰ مگاوات است که ۷۰۰ مگاوات این میزان از طریق استان‌های همجوار تامین می‌شود.

وی به نیروگاه‌های در حال ساخت در این استان اشاره کرد وافزود: ۲ واحد نیروگاهی ظرفیت متوسط زاهدان با حجم تجمیعی ۸۴ مگاوات درحال ساخت است که سال آینده وارد مدار می‌شود.

معاون وزیرنیرو با بیان اینکه ۱۶۰ مگاوات تولید برق از یک واحد بخار سیکل ترکیبی چابهار وابسته به بنیاد مستضعفان تا پایان سال جاری وارد مدار می‌شود، گفت: قرارداد و ابلاغ ۱۶۰ مگاوات تولید برق واحد بخش بخار سیکل ترکیبی بمپور نیز انجام شده و تا پیک سال ۱۴۰۲ وارد مدار می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین یک واحد سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی با سرمایه گذاری دولتی و یک واحد سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهر زاهدان تا پایان دولت سیزدهم وارد مدار می‌شود.

حائری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر به مزرعه بزرگ بادی تولید انرژی سیستان اشاره کرد و اظهار داشت: ۵۰ مگاوات تولید انرژی در فاز اول این طرح در حال انجام است که ۲ واحد آن به ظرفیت پنج مگاوات وارد مدار شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان آذرماه سالجاری هشت واحد دیگر این مجموعه با ظرفیت ۲۰ مگاوات وارد مدار می‌شود گفت: تا پایان سال جاری تمامی ظرفیت ۵۰ مگاوات این مزرعه در فاز اول انجام و وارد مدار می‌شود.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: این مزرعه قابلیت تولید هزار مگاوات برق را دارد و تمامی تجهیزات زیر سازی آن انجام شده است.

سه هزار میلیارد تومان پروژه برق در سیستان و بلوچستان در حال ساخت است

مدیرعامل شرکت توانیر نیز گفت: سه هزار میلیارد تومان پروژه مهم و مورد تقاضای مردم در حوزه انتقال و توزیع این استان در حال احداث است.

محمد حسن متولی زاده بیان کرد: کل منابع فروش انرژی در این منطقه ۵۰۰ میلیارد تومان است و برای انجام این پروژه‌ها نیاز به تخصیص اعتبارات مناسب است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان بیش از ۸۸۲ هزار مشترک دارد که ۳۹۵ هزار مشترک در بخش روستایی و ۴۸۷ هزار مشترک در حوزه شهری است.

مدیر عامل شرکت توانیر با بیان اینکه شبکه خطوط متوسط و ضعیف برق در این منطقه بیش از ۴۰ هزار کیلومتر است افزود: پراکندگی این استان پنج برابر متوسط سایر مناطق کشور است و از نقاط حادثه خیز کشور به حساب می‌آید.

وی بیان کرد: تلفات این استان در سال ۱۳۹۰، ۲۸ درصد بوده که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۹ درصد رسیده است.

متولی زاده تعداد روستا‌های برقدار سیستان و بلوچستان تا قبل از انقلاب را ۳۳ روستا و تا پایان سال ۱۳۹۹ به پنج هزار و ۴۶۹ روستا عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد روستا‌های حائز شرایط برقرسانی این استان پنج هزار و۴۷۴ روستا بوده که از این تعداد پنج هزار و ۴۶۹ روستا تا پایان سال ۹۹ برقدار شده اند.

وی میزان برخورداری روستا‌های سیستان و بلوچستان از برق مطمئن و پایدار را ۹۹.۹% دانست و گفت: ۳۷۹ روستای این استان به دلیل واقع شدن در اراضی ملی، اجازه برقرسانی به آن‌ها وجود ندارد که در صورت گرفتن مجوز و تایید مراجع مربوطه ظرف یک سال برق دار خواهند شد.

مدیر عامل شرکت توانیر تصریح کرد: ابداع و نوآوری اپلیکیشن کلیه خدمات فروش و پس از فروش، ابداع و نوآوری طراحی و ساخت خودرو‌های اتفاقات و عملیات، ابداع و نواوری در اجرای طرح هما و ابداع و نوآوری حذف قبض کاغذی از جمله برنامه‌های مهم انجام شده در حوزه توزیع برق سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار