رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: تامین مالی یکی از مسائل اصلی شورای شهر و شهرداری مشهد در طرح توسعه قطارشهری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد روز پنجشنبه در حاشیه بازدید جمعی از اعضای شورای شهر مشهد از طرح قطارشهری مشهد گفت: سیستم ریلی به‌عنوان یکی از مهمترین ابزار‌ها برای پاسخگویی به نیاز‌های حمل و نقلی شهروندان در سطح  مشهد شناخته می‌شود.

او افزود: در سال‌های گذشته، خطوط یک و دو قطارشهری مشهد به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی و حفاری خطوط سه و چهار هم آغاز شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد ادامه داد: برنامه‌ریزی برای تکمیل ایستگاه سلامت در خط ۲ و بهره‌برداری از حدفاصل میدان شهدا تا پایانه امام‌رضا (ع) در خط سوم در دو سال آینده انجام شده است و با اتمام عملیات اجرایی در مراحل یاد شده، شبکه ریلی بخش زیادی از هسته مرکزی شهر تکمیل می‌شود و شهروندان سرویس قابل قبولی را دریافت می‌کنند.

فرهمندی بیان کرد: عملیات حفاری تونل‌های خطوط چهارگانه قطارشهری هم تا پایان دوره شورای ششم تکمیل می‌شود و بخشی از ایستگاه‌ها هم در همین فاصله زمانی تکمیل و به بهره‌برداری خواهند رسید؛ انعقاد قرارداد تامین ۶۰ دستگاه واگن برای اضافه شدن به ظرفیت خط یک قطارشهری مشهد، با تکیه بر ظرفیت‌های بومی، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و با تامین این واگن‌ها، خدمات‌رسانی به شهروندان و مسافران در این خط از کیفیت بهتری برخوردار خواهد شد.

او با اشاره به اتصال خط ریلی مشهد-گلبهار و راه‌آهن گرگان به مشهد به قطارشهری مشهد تصریح کرد: در خط یک، هیچ ظرفیت مازادی برای سرویس‌دهی به خطوط دیگر نخواهیم داشت، ولی در خط سه که به صورت مترویی طراحی شده، ظرفیت خوبی برای اتصال به ۲ خط یاد شده وجود دارد.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو سخنگوی شورای شهر مشهد هم گفت: در بازدید امروز، مسائل و مشکلات موجود در خطوط مترو در مشهد مورد بررسی قرار گرفت که باید برطرف شوند.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به خط سه قطارشهری مشهد افزود: در مرحله نخست این طرح به طول ۵.۲ کیلومتر از میدان شهدا تا پایانه امام‌رضا (ع) حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برای تامین آن باید پیگیری‌های لازم انجام شود.

سخنگوی شورای شهر مشهد ادامه داد: سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیاردتومان از اعتبارات قطارشهری، برای سایر طرح‌های سطح شهر هزینه شده که همین امر، طرح توسعه قطار شهری را با مشکل رو به رو کرده است؛ تکمیل خط ۲ قطارشهری نیازمند ۱۵۰ میلیاردتومان اعتبار است که پس از تخصیص، ایستگاه سلامت نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

حاجی‌بگلو با توضیح بر اینکه تا قبل از سال ۹۲ تمام هزینه‌های مربوط به ساخت قطارشهری توسط دولت پرداخت می‌شده است، بیان کرد: از سال ۹۲ به بعد سهم دولت به ۵۰ درصد کاهش یافته که این پرداختی نیز به صورت تمام و کمال محقق نشده است و با توجه به نگاه عملیاتی و اجرایی دولت سیزدهم شاهد تحقق کامل این اعتبارات خواهیم بود.

سیدابراهیم علیزاده رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد هم گفت: با پایان یافتن عملیات حفاری در خط سه قطارشهری تا پایان سال، دستگاه حفار به شهرک شهید باهنر انتقال خواهد یافت تا عملیات حفاری با دستگاه تی. بی. ام در ۲ جبهه دنبال شود.

او با بیان این که در بحث اقدامات زیرساختی شهر، یکی از مباحث بسیار مهم در توسعه شهری مترو است افزود: حفاری خط چهار قطارشهری مشهد، به طول ۱۴ کیلومتر امسال از خیابان مهر مادر در بولوار خواجه‌ربیع آغاز شده است.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد ادامه داد: این خط، از خواجه ربیع آغاز و پس از طی مسافتی از میدان شهدا، حرم مطهر رضوی و بولوار مصلی، به شهرک‌های شهید رجایی و باهنر می‌رود و پهنه‌ای از حاشیه شهر مشهد را پس از اتصال به متن اصلی شهر، به پهنه دیگری در حاشیه وصل می‌کند و از این طریق، خدمتی اساسی و زیربنایی به مناطق کم‌برخوردار مشهدالرضا (ع) ارائه خواهد شد.

علیزاده بیان کرد: نگاه شورای ششم، توسعه پایدار و متوازن شهری، با محوریت حرم مطهر رضوی و رفع حداکثری مسائل و مشکلات حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار است.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.