کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانی که شاخص کل محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد را از دست ندهد، برای بورس در کوتاه مدت امری امیدوار کننده است.


 علی ابتهاج کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس بیان کرد:  شاخص کل در یک دوره چند ساله یک ۵ موجی بسیار بزرگ را شکل داده است و تا محدود‌ه های تاریخی خودش که همان دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است، این ۵ موج، به یک موج حرکتی قدرتمند سوپر سایکل در بازه زمانی خیلی بزرگ تبدیل شده است و بعد شاخص، اصلاح سنگینی را تجربه کرد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل+عکس

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اصلاح سال گذشته تاکید کرد: شاخص، رشد تاریخی را تجربه کرد و بعد از آن نیز اصلاح تاریخی با سرعت زیادی در بورس اتفاق افتاد؛ که شاخص کل در آن بازه از زمان حدود ۴۷ درصد اصلاح داشت.

ابتهاج به موج اخیر رشدی اشاره کرد و گفت: شاخص شیب و زاویه حرکتی خوبی را به سمت بالا در پیش گرفته است واین موج، امیدواری بسیاری را ایجاد کرده که موج حرکتی جدید و بعدی شاخص باشد، یعنی شروع موج سوم سوپر سایکلی که ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد و همراه با نوسانات خاص خودش باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با علت ایجاد شدن موج سوم عنوان کرد: حجم معاملات به مرور بهتر شده و متوسط حجم معاملات نزدیک به ۱۰ همت رسیده است و نیز در واقع دو قله قبلی را طی رشد پیاپی در ۸ یا ۹ هفته اخیر پشت سر گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: این صعودی که شیب خوبی نیز داشت و اتفاق افتاد توانست دو قله قبلی خود را برای اولین بار بعد از اصلاح سنگین رد کند و یک رشد ممتد را ایجاد کند؛ که این امر می‌تواند نشان گر موج حرکتی بعدی شاخص باشد.

ابتهاج تاکید کرد: با نظر به تصویر دو، سطوح مقاومت و هدف اولیه در محدوده یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی در شاخص کل به راحتی شکسته شده و مقاومت بعدی در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد بود که شاخص با این سطح از مقاومت درگیر شده و تا سطح یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد رشد کرد و توانست از این سطوح عبور کند. اما در این حین اصلاح‌هایی نیز شکل گرفت، ولی تا زمانی که شاخص محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد را از دست ندهد، برای بورس در کوتاه مدت امری امیدوار کننده است.

تحلیل تکنیکال شاخص کل+عکس

وی ادامه داد: در این اصلاح چند روزه، بازار با حجم خوب خریدار‌ها مواجه شد و سمت تقاضا فضای برتری را حفظ کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در آخرین روز معاملاتق این هفته بیشترین ورود پول حقیقی به بازار را در طول سال ۱۴۰۰ داشته ایم، که خود این امر وضعیت صعودی بازار را پایدار‌تر نشان می‌دهد.

امکان رشد شاخص تا دو میلیون و ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار واحد نیز وجود دارد 

ابتهاج در رابطه با مقاومت یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد گفت: مقاومت یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد می‌تواند دلیلی برای ورود شاخص به جو مثبت قوی‌تر و موج ۳ سوپر سایکل باشد، به این صورت که اگر محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد هم چنان حفظ شود و بازار به رشد خودش ادامه دهد می‌توانیم بگوییم در این شرایط محدوده ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی، سطح کلیدی است، به این شکل که اگر این محدوده شکسته شود، به راحتی از قله تاریخی خود در محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی عبور خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شاید وقفه‌ای در سطح یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد داشته باشیم، درواقع محدوده ۶۱۸ هزارم فیبوناچی محدوده بازگشت از اصلاح قبلی است؛ که اگراین سطح شکسته شود نقطه امیدوار کننده‌ای برای بازار می‌شود و حتی شاخص می‌تواند تا دو میلیون و۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار واحد نیز رشد داشته باشد.

ابتهاج تصریح کرد: رشد سریع بازار مد نظر هیچ کارشناسی نیست، به علت اینکه بازار با همان سرعت نیز دچار اصلاح سنگین می‌شود چیزی که در سال گذشته شاهد آن بودیم.

شاخص هم وزن رشد خود را دیرتر از شاخص کل آغاز کرد

این کارشناس بازار سرمایه به شاخص هم وزن اشاره کرد و گفت: تصویر سه شاخص هم وزن را نشان می‌دهد که شاخص هم وزن برگشت خودش را دیرتر از شاخص کل شروع کرده، این شاخص حدود ۲۷ درصد برگشت داشته که این تاخیر در برگشت نسبت به شاخص کل به دلیل این است که شاخص کل بیشتر از شاخص هم وزن اصلاح داشه است.

تحلیل تکنیکال شاخص کل+عکس

وی ادامه داد: شاخص هم وزن در همین حال با قله تاریخی خودش ۱۳ یا ۱۴ درصد فاصله دارد، در حالی که شاخص کل با تمام برگشت‌هایی که داشت چیزی حدود ۳۰ درصد با قله تاریخی خودش فاصله دارد.

ابتهاج در پایان عنوان کرد: شاخص هم وزن فضای اصلاحی ضعیف تری نسبت شاخص کل داشت و دیرتر شروع به برگشت کرد، ولی در یکی و دو هفته اخیر به علت اینکه صنایع خوبی مانند پتروشیمی و سنگ آهنی‌ها رشد خوبی داشتند، شاخص کل نیز رشد خوبی را تجربه کرد، ولی شاخص هم وزن هنوز نتوانسته قله قبلی و میانی خودش را در اصلاح‌ها بشکند.

انتهای پیام/

 


بیشتر بخوانید


 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار