رئیس جمهور آمریکا و بلینکن در تماس‌های تلفنی با مقامات قطر، کویت و بحرین از تلاش آن‌ها برای خروج امن نظامی این کشور از افغانستان تقدیر و تشکر کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از برخی منابع رسمی قطر، کویت و بحرین، تحولات و مسائل مرتبط با افغانستان سبب شده تا جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر و عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین بصورت تلفنی به گفتگو و رایزنی بپردازند.

خبرگزاری رسمی کویت (کونا) از تماس تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با نواف الاحمد الجابر الصباح امیر این کشور و بحث درباره روابط دو جانبه خبر داد.

براین اساس بایدن، از امیر کویت بمنظور تسهیل روند خروج تبعه‌های آمریکا از افغانستان تشکر کرده است.

از این رو طبق گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه این کشور در تماس تلفنی از سوی بلینکن، همتای آمریکایی خود درباره همکاری‌های دو جانبه به بحث پرداخته است دو طرف آخرین تحولات امنیتی و سیاسی کشور افغانستان را مورد بررسی قرار داده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا در رابطه با این تماس تلفنی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد؛ بلینکن از قطر برای تلاش‌های این کشور برای خروج امن شهروندان آمریکایی و افغانستانی قدردانی کرده است.

خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) از تماس تللفنی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر امور خارجه این کشور خبر داد و نوشت؛ در این گفت‌و‌گوی تلفنی واشنگتن از حمایت منامه برای عملیات تخلیه در افغانستان تشکر و از روابط دوستانه و شراکت راهبردی مستحکم میان دو کشور تقدیر و تمجید کرده است.

براساس این گزارش، دو طرف ضمن بررسی وضعیت منطقه به بحث درباره همکاری‌های دوجانبه و راه‌های توسعه روابط دوستانه و سوق دادن آن به سمت چشم‌انداز‌های گسترده‌تر پرداختند.

۲۰ سال جنگ و اشغالگری آمریکا در افغانستان که از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ آغاز شده بود سرانجام در بامداد روز سه شنبه به پایان رسید و طبق آمار رسمی دولت آمریکا از زمان آغاز جنگ افغانستان حدود ۸۸۷ میلیارد دلار برای این اشغالگری هزینه شده است.

بایدن در سخنرانی خود بمناسبت این خروج بزرگ با تاکید بر اینکه من مسئولیت خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را بر عهده می‌گیرم، گفت: زمان پایان جنگ در افغانستان فرا رسیده است و تهدید تروریستی از مرز‌های آن فراتر رفته است.

وی با بیان اینکه، من اعتقاد ندارم که با استقرار هزاران سرباز ما در افغانستان می‌توان امنیت آمریکا را افزایش داد، گفت: داعش در خراسان باید این موضوع را بداند که کار ما هنوز با آن‌ها به اتمام نرسیده است.

بایدن با بیان اینکه ما از طریق دیپلماسی و حمایت‌های بشردوستانه به حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهیم، تاکید کرد: حقوق بشر در قلب سیاست خارجی آمریکا قرار دارد و بهترین راه اجرای آن نه از طریق عملیات نظامی، بلکه از طریق دیپلماسی است.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه روزانه ۳۰۰ میلیون دلار برای دو دهه جنگ در افغانستان هزینه شده است، گفت:عملیات نظامی در افغانستان پایان یافت و پس از ۲۰ سال جنگ، ما هیچ هدفی در آنجا دنبال نمی‌کردیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، بایدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار