پنبه‌هایی که رشته شد

سطح زیر کشت و میزان برداشت پنبه در مازندران امسال کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، خلیل حقیقی مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بخشی از مزارع پنبه مازندران به دلیل کم آبی زیرکشت نرفت، گفت: ۱۷۰ هکتار از پنبه زار‌های مازندران امسال به دلیل خشکسالی از چرخه تولید خارج شده است.

او افزود: ۸۰۰ هکتار از مزارع استان امسال زیر کشت پنبه رفته بود، اما به دلیل خشکسالی ۱۷۰ هکتار از چرخه خارج و محصول ۶۳۰ هکتار در حال برداشت است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیش بینی می‌شود هزار و ۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تن وش پنبه از مزارع استان برداشت شود.

حقیقی با بیان اینکه سطح زیر کشت پنبه هر سال در حال کاهش است، گفت: سطح زیر کشت پنبه در دهه ۵۰ حدود ۴۵ هزار هکتار بود که این میزان در دهه ۷۰ به ۱۶ هزار هکتار و دهه ۸۰ به کمتر از دو هزار هکتار رسیده و در سال‌های اخیر به زیر هزار هکتار رسیده است.

او کشت محصولات آب بری مانند برنج، تبدیل مزارع پنبه به باغ و ویلا را از جمله دلایل کاهش سطح زیر کشت پنبه در استان اعلام کرد و افزود: سطح کشت پنبه پارسال استان ۶۴۵ هکتار بود و اگرچه سهمیه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت پنبه در استان امسال ۸۰۰ هکتار بود، اما به دلیل کم آبی و کاهش بارندگی این میزان به ۶۳۰ هکتار رسیده است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت: افزایش قیمت وش پنبه و کمبود منابع آبی در شرق استان سبب شد برخی کشاورزان دوباره به کشت پنبه روی بیاورند، اما کاهش بارندگی و خشکسالی مانعی برای جوانه زدن امید در دل پنبه کاران شد.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.