معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: از ابتدای اجرای طرح آمبلیوپی بیش از ۲۰ هزار کودک سه تا ۶ سال در استان غربالگری بینایی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،ناصر کریمیان  معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان اظهار داشت: طرح بینایی سنجی از ۲۰ خرداد سال جاری در سطح شهر و روستاهای استان آغاز شده است و به دلیل شیوع ویروس کرونا امسال نیز همانند سال گذشته غربالگری کودکان در پایگاه‌های سیار و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

کریمیان با بیان اینکه تاکنون ۲۰ هزار و ۱۴۰ کودک  سه تا ۶ ساله در استان غربالگری بینایی شده‌اند، گفت: از این تعداد یک هزار و ۴۹۳ نفر از کودکان برای تشخیص دقیق‌تر و انجام معاینات لازم به سطح ۲ توسط اپتومتریست های همکار طرح ارجاع داده شده‌اند.

او  افزود: در طرح آمبلیوپی امسال در استان کردستان تعداد ۱۰ پایگاه بصورت سیار و از طریق دستگاه و تعداد ۲۵ پایگاه ثابت مراکز مثبت زندگی نیز از طریق E چارت کار غربالگری را انجام می دهند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان یادآور شد: پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود که در سطح اول غربالگری، در سطح دوم بینایی سنجی و در سطح سوم ارجاع به متخصص صورت می‌گیرد.

کریمیان اضافه کرد: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی‌شود بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و یا کم بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده خواهند شد.

او با بیان اینکه سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم زیر پنج سالگی است، گفت:پیش بینی می.شود در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰ هزار نفر از کودکان مشمول طرح در استان مورد سنجش بینایی قرار گیرند.

آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل بینایی است که حدود ۲ تا سه درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند و اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی آنان می‌شود، در این بیماری یک چشم که به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می گویند، باعث می شود دید مرکزی به خوبی تکامل پیدا نکند.

اگر چه چشم آمبلیوپ ظاهری طبیعی و توانایی دیدن را دارد ولی مغز این چشم را خاموش می‌بیند و تنها چشم بهتر را برای دیدن انتخاب می‌کند در صورت عدم درمان آمبلیوپی، کاهش دید تا آخر عمر باقی می ماند.

پیشگیری از تنبلی چشم و اختلال های بینایی به عنوان یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۰ تعیین شده‌است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.