مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: مسیر‌های دسترسی به آتش به دلیل تالابی بودن منطقه سخت و غیرقابل عبور برای تجهیزات خودرویی است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ، امیر مرادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان سه شنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون آتش سوزی آتش سوزی ۱۲ هکتار از اراضی تالاب انزلی را سوزانده و اکنون در حال گسترش است.

او تصریح کرد: به دلیل عدم دسترسی زمینی به منطقه حادثه با هماهنگی محیط زیست استان یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر از ساری به منطقه اعزام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان تاکید کرد: پیش از ظهر امروز آتش تقریبا فروکش کرده بود که به دلیل افزایش دما و وزش باد و همچنین خشک بودن نیزا‌رها در این فصل از سال آتش دوباره شعله ور شد و در حال گسترش است.

مرادی با بیان اینکه به دنبال بسیج همه امکانات کشور برای مهار این آتش هستیم اظهار کرد: با وجود اینکه نقاط دیگر استان از جمله تالاب امیر بکنده نیز درگیر حریق هستند، اما تالاب انزلی به دلیل اهمیت بین المللی آن در اولویت است.

روز گذشته هشتم شهریور ماه آتش سوزی در نیزار‌های منطقه چراغ پشتان انزلی آغاز شده و تاکنون ۱۲ هکتار از این اراضی در شعله‌های آتش سوخته است و دستگاه‌های خدمات رسان، با همکاری یک بالگرد جمعیت هلال احمر ساری در حال مهار آتش هستند.

سوم شهریور نیز پنج هکتار از نیزار‌های روستای شانگ‌های پرده انزلی طعمه حریق شد که شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش سوزی با هدف زمین خواری بود.

در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار‌های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد.

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صد‌ها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر و سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.