مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سامانه‌های نوین آبیاری از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون در ۵۰۲ هکتار با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال اجرایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، حسین شاهینی مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سامانه‌های نوین آبیاری اکنون در سطح هزار و ٢٠٠ هکتار از اراضی استان سمنان با اعتبار ۱۸۳ میلیارد ریال نیز در حال اجرا است.

او با اشاره به اینکه ‍ طرح توسعه سیستم‌های نوین آبیاری با سرعت و جدیت در استان سمنان در حال اجرا است، اظهار داشت: آبیاری تحت‌فشار روش نوینی از آبیاری است که در آن آب تحت‌فشار وارد مجاری بسته (لوله‌های اصلی و فرعی) شده و از روزنه‌هایی که به آن‌ها قطره‌چکان، آب‌پاش یا نازل می‌گویند، به‌صورت قطره یا ذرات ریز خارج می‌شود و به این طریق از تلفات آب در مرحله توزیع آب در داخل مزرعه جلوگیری و آب به اندازه نیاز واقعی در دسترس گیاه قرار می‌گیرد.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: به طور کلی از انواع سامانه‌های نوین آبیاری می‌توان به آبیاری تحت‌فشار شامل بارانی و قطره‌ای و کم‌فشار اشاره کرد که اجرای هریک از این روش‌ها در مزرعه باعث افزایش بازدهی آبیاری می‌شود به طور مثال در آبیاری قطره‌ای افزایش بازدهی آبیاری تا بیش از ۹۰ درصد و در آبیاری بارانی تا بیش از ۷۰ درصد است.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به برخی ویژگی‌ها و مزایای سامانه‌های نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب، بی نیازی از تسطیح اراضی، توزیع یکنواخت آب در مزرعه، افزایش کمی و کیفی محصول و سهولت در انجام عملیات زراعی برخی از این مزایا است.

شاهینی افزود: جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک، کاهش رشد علف‌های هرز و هزینه‌های کارگری، از دیگر ویژگی‌ها و مزایای این سامانه‌ها به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۰
خواهشا این روش در دیگر استان ها هم پیاده کنید
سمنان هم از نظر آبیاری و هم بهره روی کشاورزی خیلی رونق داشته
میشه به عینه دید که سمنان از نظر کشاورزی هدفمند عمل میکنه
جالبه استان سمنان جزو استان های کویری ایرانه
کم آبی باعث شده مسئولان و مردم این استان زودتر از بقیه نواحی کشور دست به کار شوند