رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست استان یزد، پیشگیری و کنترل بیماری‌های حیات وحش را یکی از ارکان حفاظت پایدار دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، حجت دهقان رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: با توجه به اهمیت حفاظتی گونه‌های ارزشمند و به دلیل تلفات بالای ناشی از بیماری، پیشگیری و کنترل بیماری در این جمعیت‌ها، یکی از ارکان حفاظت پایدار به شمار می‌رود.

دهقان افزود: از جمله مهمترین تهدیدات زیستی حیات وحش کشور، رخداد بیماری‌های مسری و کشنده در جمعیت‌های حیات وحش به ویژه علفخواران است.

او ادامه داد: اصلی‌ترین عامل رخداد بیماری در حیات وحش، انتقال عامل بیماری از حیوانات اهلی به ویژه دام‌های موجود در داخل و مجاور مناطق تحت مدیریت به حیات وحش است که این انتقال از طریق استفاده از آبشخور و چراگاه مشترک صورت می گیرد.

دهقان بر اقدامات پیشگیرانه در دام‌های اهلی به ویژه از طریق واکسیناسیون تاکید کرد و افزود: این امر به صورت غیر مستقیم منجر به پیشگیری از رخداد بیماری در حیات وحش می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست استان یزد ادامه داد: شایعترین و کشنده‌ترین بیماری در حیات وحش بیماری پی پی آر است که به راحتی از طریق واکسیناسیون اصولی در دام‌های اهلی قابل پیشگیری است.

او از دیگر بیماری‌های حیات وحش در گونه‌های گوشتخوار را بیماری مهلک دیستمپر اشاره کرد و گفت:‌ این بیماری در گونه‌ی ارزشمند پلنگ ایرانی مشاهده شده و قابلیت درمان نداشته و در صورت زنده ماندن، علائم عصبی این بیماری غیر قابل برگشت است و این حیوانات به عنوان ناقل برای سایر گونه‌های هدف به شمار می روند و بیشتر از طریق سگ‌های ولگرد و گله انتقال می‌یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.