همزمان با پیک پنجم همه گیری کرونا، کمبود داروهای تجویزی برای این بیماران به معضلی مستمر تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در روز‌هایی که تعداد بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی در اصفهان چندین بار رکورد زد، نابسامانی در توزیع دارو، صف‌های طولانی مقابل داروخانه‌های مرجع و سردرگمی خانواده‌ها برای تهیه دارو برای بیمارانشان رنجی مضاعف است و این در حالی است که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این آشفته بازار دارویی را تکذیب می‌کند.

حال ناخوش بیماران و رونق بازار سیاه دارویی

یکی از شهروندان اصفهانی که در جست و جوی داروی کرونا برای دخترش بود در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نبود دارو در داروخانه‌ها موجب شده تا دارو‌های مورد نیاز را از بازار سیاه و با چند برابر قیمت بخرم.

شهروندی دیگر گفت: پدرم به کرونا مبتلا شده و مدتی در خانه بستری است و مجبور هستیم هر روز برای دریافت سرم به بیمارستان نزدیک منزل مراجعه کنیم که این رفت و آمد و انتظار حال پدرم را بدتر می‌کند.

او اضافه کرد: روزانه حدود ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان باید برای خرید داروی کرونا هزینه کنیم و چندین بار هم مجبور به خرید دارو از بازار سیاه شدیم.

چالش دارو

یکی دیگر از شهروندان اصفهانی هم به خبرنگار ما گفت: چند روزی می‌شود که پسرم در بیمارستان امام حسین بستری است، نرخ دولتی داروی کرونا یک میلیون تومان است و بعد از ثبت نام که حدود ۱۰ روز طول می‌کشد تحویل می‌شود، اما پسر من حال مساعدی ندارد و ناچارم با حقوق کارگری هشت میلیون تومان هزینه و دارو را خریداری کنم.

اصفهان با کمبود دارو‌های کرونا مواجه نیست

 ابوالفضل اصلانی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر مشکل خاصی برای تامین دارو‌های کرونا مانند " رمدسیویر" در استان وجود ندارد و تاکنون بازار آزاد در این زمینه نداشتیم.

آشفتگی بازار دارو در روزهای قرمز کرونا؛ کاسبان کرونا از جان بیماران چه می خواهند؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: صنعت داروسازی کشور توانست داروی رمدسیویر مورد نیاز کشور را تامین کند که هر روز توزیع می‌شود.

اصلانی با بیان اینکه این دارو به طور فراوان در مراکز درمان سرپایی و داروخانه امام سجاد (ع) اصفهان موجود است، بیان کرد: قیمت هر ویال  ۷۰۰ هزار تومان است که بیمه ۹۰ درصد آن را می‌پردازد.

او با اشاره به اینکه داروی "فاویپیراویر" به مقدار فراوان در داروخانه‌های منتخب استان موجود است و مشکلی برای تامین آن نداریم، گفت: سهمیه داروی دیگر درمان کرونا یعنی "تمزیوا " محدود و در بیمارستان‌ها و داروخانه امام سجاد به قیمت ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان موجود است و در حال تامین مقادیر بیشتر آن هستیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: اکنون نمونه خارجی داروی "تمزیوا" به نام " اکتمرا" و همچنین "رمدسیویر" آمریکایی در بازار اصفهان نداریم و هرکس که در این زمینه ادعا کرد، تقلبی است.


بیشتر بخوانید 



اصلانی میزان مصرف رمدسیویر در استان را در سه ماه نخست امسال حدود ۱۰۵ هزار ویال اعلام و اضافه کرد: ما از نحوه رعایت گاید لاین‌ها (راهنمای پزشکی) رضایت چندانی نداریم، اما وضع ما نسبت به بسیاری از استان‌ها بهتر بود.

او در مورد کمبود سرم هم گفت: اولویت عرضه سرم در بیمارستان هاست و اجازه نمی‌دهیم برای بیماران کرونایی و ۵۹ بیمارستان استان و کلینیک‌های سرپایی مشکلی به وجود بیاید.

کمبود دارو

حل مشکل کمبود دارو با پیگیری دولت جدید و مجلس

پروین صالحی نماینده مردم مبارکه و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در بازدید از برخی داروخانه‌ها گفت: به دلیل گرانتر بودن دارو‌ها در کشور‌های همسایه، با رانت و مافیا در کشورمان، شاهد قاچاق این دارو‌ها هستیم که مهمترین اولویت دولت جدید و دستگاه‌های امنیتی شناسایی متخلفان و جلوگیری از این امر است.

او افزود: تاخیر در تخصیص ارز دولتی به وارد کنندگان مواد اولیه تولید دارو، از دیگر از علل بروز مشکلات در این حوزه است که با پیگیری‌های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، این مشکل رفع می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: سامانه تی تک که چندماه پیش به منظور جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو در توزیع و فروش دارو‌های خاص برای بیماران در کشور راه اندازی شده، در حال تقویت است و با ردیابی دارو از زمان تولید یا ورود به کشور، تا زمان توزیع با کد دارو و نام بیمار، مشکلات بیماران خاص نیز حل می‌شود.

باتوجه به پیگیری‌های دولت جدید برای توزیع مناسب دارو‌های کرونایی امیدواریم که هرچه زودتر این مشکل در سراسر کشور حل شود تا صف‌های طولانی و قیمت‌های سرسام آور رنج مضاعفی برای خانواده‌های درگیر کرونا نشود. ضمن اینکه شماری از دارو‌هایی که همچنان مردم به دنبال آن هستند ناکارایی خود را در درمان کرونا نشان داده اند و باید با پژوهش‌های سریع، صحیح و جدی باب جدیدی در شیوه‌های درمان کرونا گشود که البته این موضوعی دیگر و جداگانه قابل بررسی است.

گزارش از اسماء جابری

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۶:۲۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۰
، اعدام کوچکترین برخورد با این افراد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۲ شهريور ۱۴۰۰
اگر بخواد می تونه مشکل رو حل کنه. اگر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۲ شهريور ۱۴۰۰
مگه ما کمبود دارو داریم!
ما خودمون دارو صادر میکنیم.
کی گفته ما کمبود دارو داریم ، هااااان. تو اونی به من نشاااان بدهده.
خود آقای نمکی گفتن،ما به مرحله صادرات دارو رسیدیم.