رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان:

طرح پویش، مسیری برای اشتغال دانش محور است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: طرح پویش طرحی دانشجو محور در راستای توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت برای اشتغال دانش محور است که با اجرای آن امکان جذب و استخدام دانشجویان در صنایع و موسسات فراهم می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان امروز در نشست خبری تاسیس دانشکده تخصصی معدن و زمین شناسی با طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، گفت: از دغدغه‌های قدیمی دانشگاه آراد اصفهان توجه به مراکز رشد است که به تدریج این مراکز را راه اندازی کردیم و در رشته‌های دانش بنیان فعال هستیم. برای کاربردی کردن دانش اهمیت قائل هستیم و در طرح پویش دنبال این هستیم که برای دانشجویان، همزمان با تحصیل، کار پیدا کنیم و فارغ التحصیلان ماهری شوند و به شرکت‌های دانش بنیان در رشته‌های خود کمک کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: با هلدینگ کیمیا تفاهم نامه‌ای امضا کرده‌ایم که در زمینه مهندسی معدن رشته‌ای تاسیس کنیم و در قالب طرح پویش دانشجویان فعالیت کنند و مخارج تحصیل آنان را تا حد زیادی پرداخت می‌کند. رشته مهندسی معدن را در قالب طرح پویش راه اندازی می‌کنیم تا به اشتغال دانشجویان کمک شود.

نجفی افزود: کسانی که در طرح پویش پذیرش می‌شوند غالبا شهریه ندارند و در رشته خود مهارت پیدا می‌کنند. دغدغه مهم این است که فرزندان خود را از نظر تحصیلی به درستی هدایت نمی‌کنیم. مشاوران تحصیلی باید نگاه بلندمدت داشته باشند. معدن و زمین شناسی رشته‌های مهمی هستند، چراکه نیاز به متخصصان زمین شناسی و معدن داریم.

وی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی جای کار زیادی داریم و در بخش لبنیات نیز ظرفیت‌های زیادی در کشور داریم. تحولات از بستر دانشگاه به وجود می‌آید. پیوند دانشگاه و صنعت به درستی برقرار نمی‌شود و در طرح پویش صنعت را وارد آموزش کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، ادامه داد: برای رشته‌های خود در حال جستجو برای اسپانسر هستیم و ۸ واحد کارآموزی پویش را تعریف کرده ایم و دانشجو باید ۲۴۰ ساعت کار کند. دانشجویان در این طرح در فضای کار قرار می‌گیرند و دانش و کار با یکدیگر تلفیق می‌شود.

نجفی گفت: در کل طرح پویش طرح دانشجو محور در راستای توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت برای اشتغال دانش محور است که با اجرای آن امکان جذب و استخدام دانشجویان در صنایع و موسسات فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: در بین دانشگاه‌های آزاد از نظر تعداد مقالات در کشور، دانشگاه خوراسگان رتبه سوم را دارد و ۷۷۰ هزار فارغ التحصیل داریم. ارتباط نزدیکی با صنایع برقرار کرده ایم و دانشگاه آزاد باید حل مسئله کند و در کل دانشگاه‌ها باید در تمام زمینه‌ها حل مسئله کنند. مشکل اصلی امروز کشور کمبود متخصص است و در صنعت این مشکل بیشتر وجود دارد. برای مثال مهندس نساجی و کشاورزی کم داریم. بسیاری از بنگاه‌ها مهندس نساجی ندارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان افزود: در طرح پویش دانشجویان باید تلاش و کار کنند و به هر کسی مدرک پویش اعطا نمی‌شود و هر دانشجو ۸ ترم خود را باید با نمرات خوب پشت سر بگذارد و نمره عملی خوبی هم بگیرد. برخی از رشته‌های کم مخاطب شده اند که جای نگرانی دارد. برای مثال زمین شناسی کم مخاطب شده است که در دانشگاه خوراسگان یک هیات علمی قوی در این رشته داریم تا دانشجویانی متخصص را تربیت کنند. بزرگترین ژئوپارک کشور را در شرق اصفهان داریم، در حالی که متخصص ژئوپارک در ایران بسیار اندک است.

نجفی گفت: متخصص کامپیوتر نیز در کشور کم است و باید تلاش کنیم در قالب چنین طرح‌هایی این کمبود‌ها را جبران کنیم. ۲۳۰ دانشجو داریم که در شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه خوراسگان در حال فعالیت هستند و در رشته‌های مختلف معماری دانشجویان نخبه زیادی داریم و بیشتر معماران خوب کشور از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.

وی اظهار کرد: در رشته حقوق و حسابداری دانشجویان پرکاری داریم که معمولا پس از فارغ التحصیلی مشغول کار می‌شوند. اما کم مخاطب‌ترین رشته‌های دانشگاه کشاورزی، آب، خاک شناسی، محیط زیست و زمین شناسی است که در طرح پویش سعی داریم مخاطبان این رشته‌ها را افزایش دهیم. فرزندان ما از ۱۸ سالگی باید با فضای کار و کسب درآمد آشنا شوند تا پس از تحصیل دچار مشکل نشوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، گفت: زبان چینی و روسی را هم سعی می‌کنیم در دانشگاه راه اندازی کنیم و فعلا زبان‌های فرانسه و انگلیسی در این دانشگاه تدریس می‌شود. ثبت نام کارشناسی بدون آزمون دانشگاه آغاز شده است و امسال رشته معدن را نیز اضافه کرده ایم. در رشته تربیت بدنی بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیریم. رشته دندانپزشکی را نیز با کنکور پذیرش می‌کنیم.

وی ادامه داد: دانشجویان خارجی بیشتر در رشته‌های حقوق و مهندسی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و کشور‌های غربی بیشترین دانشجو را در دانشگاه خوراسگان دارند.

نجفی افزود: طرح پویش ظرفیتی است که با کمک رسانه‌ها می‌تواند به یک مطالبه جمعی در تمام دانشگاه‌ها تبدیل شود. رسانه‌ها باید در این باره مطالبه گری کنند. طرح پویش به رشته‌های دانشگاهی جهت تخصصی می‌دهد و راندمان تولید کشور را افزایش می‌دهد. رشته‌های ریاضی محض نباید بدون مخاطب باشند و این طرح انقلابی در کارآفرینی کشور ایجاد می‌کند. مجوز جذب دانشجو از همه ملیت‌ها را داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: تولیدات علمی این دانشگاه در سطح جهان مطرح است و مدرک دانشگاه خوراسگان در کشور‌های اروپایی معتبر است. دانشجویانی که در قالب طرح پویش در صنعت مشغول کار می‌شوند مشکل بیمه نخواهند داشت. با فولاد مبارکه و ذوب آهن تفاهم نامه مشترک در زمینه طرح‌های تحقیقاتی منعقد کرده ایم.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.