کارشناس بهداشت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی استان همدان مطرح کرد؛

برخورد با کشاورزان متخلف/کشاورزان ضامن سلامتی مردم هستند

مهدی خدابخشی گفت:کشاورزان نباید مزارع سبزیجات خود را با فاضلاب آبیاری کنند.

مهدی خدابخشی کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، گفت: آب موجود در زمین کشاورزی برخی از سبزی‌کاران جوابگوی مساحت زمین نبوده بنابراین برای پوشش کل مزرعه از آب‌های غیرمتعارف و فاضلاب برای آبیاری استفاده می‌کنند.

او با اشاره به اینکه از اول شهریور تاکنون ۲۶ بازرسی از مزارع کشاورزی همدان انجام شده است افزود: ۷ نفر متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان  بیان کرد: این طیف از سبزی‌کاران در ساعتی از شب مخفیانه اقدام به آبیاری مزرعه با فاضلاب کرده در حالیکه بو حاصل از این آبیاری و نوع و رطوبت موجود در خاک پس از آزمایش توسط کارشناسان، استفاده از آب غیرمتعارف را نشان می‌دهد.

خدابخشی تصریح کرد: برخی از سبزی‌کاران نیز مزارع خود را با استفاده از آب سالم آبیاری کرده، اما اقدام به خرید سبزی از محل‌هایی که از آب فاضلاب استفاده می‌کنند کرده و آن را در کنار سبزی‌های خود به فروش می‌رسانند.

او  تاکید کرد: هر فردی که قصد اجاره یا خرید زمین برای سبزی کاری دارد ابتدا باید وضعیت آبی زمین را بررسی کرده سپس این کار را انجام دهد در غیر اینصورت اجازه آبیاری مزرعه با فاضلاب به بهانه کمبود آب داده نمی‌شود.

 کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان در ادامه اضافه کرد: سبزی کاران علاوه بر اینکه سلامت مصرف کنندگان سبزی را باید مد نظر قرار دهند باید به سلامت خود نیز توجه داشته باشند چرا که در وضعیت کرونایی و زنده ماندن طولانی مدت این ویروس در فاضلاب، در صورت استفاده از فاضلاب برای آبیاری احتمال ابتلای آن‌ها به کرونا زیاد است.

خدابخشی  بیان کرد: اعضای خانواده سبزیکاران هم به طور حتم از محصول مزرعه خودشان استفاده می‌کنند بنابراین استفاده از آب آلوده برای آبیاری سلامت خانواده آن‌ها را نیز تهدید می‌کند.

او گفت: ۱۰ درصد سبزی مصرفی همدان توسط مزارع استان و ۹۰ درصد توسط سایراستان‌ها تامین می‌شود و سبزی‌های وارداتی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و بهداشت و محیط مرکز بهداشت استان همدان بررسی می‌شود.

کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان گفت: شهروندان هنگام مصرف سبزی‌های دارای ریشه نظیر تربچه به علت غوطه ور بودن آن در خاک و گل پوست آن را بکنند چرا که احتمال ماندگاری میکروب در منافذ آن پس از شستشو زیاد است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار