مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: در حال حاضر میزان ذخایر آبی سد‌های پنج‌گانه تهران ۵۸۲ میلیون متر مکعب است که نسبت به روز مشابه سال گذشته که این حجم ۹۳۱ میلیون متر مکعب بوده با کسری ۳۵۱ میلیون متر مکعبی مواجه هستیم.

محمد شهریاری مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر میزان ذخایر آبی سد‌های پنج‌گانه تهران ۵۸۲ میلیون متر مکعب است که نسبت به روز مشابه سال گذشته که این حجم ۹۳۱ میلیون متر مکعب بوده با کسری ۳۵۱ میلیون متر مکعبی مواجه هستیم.

او ادامه داد: متاسفانه روند کاهشی در ورودی سد‌های پنج گانه استان تهران داریم که امیدواریم این کاهش ذخایر با ماه آینده و با آغاز فصل بارش‌ها مجددا پر شود.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، بیان کرد: متاسفانه سال آبی آینده با کمبود ۳۱۰ میلیون متر مکعبی ذخیره آبی سال ساختی در انتظار شهروندان تهرانی است.

شهریاری تصریح کرد: در حال حاضر ما با ۴۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته در حوزه سد‌های استان تهران باتوجه به کاهش بارندگی و افزایش مصرف آب مواجه هستیم.

او بیان کرد: امسال ۳۰۴ میلی متر بارندگی در استان تهران به ثبت رسید که این رقم در سال گذشته ۴۶۰ میلی متر گزارش شده بود که به طور کلی ما با کاهش ۳۴ درصدی بارش‌ها مواجه هستیم.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته و نقشه‌های هواشناسی امسال هم پاییز نرمالی نخواهیم داشت به طوری که متاسفانه شرایط بارندگی حوضه آبریز سد‌های تهران در ماه‌های مهر و آبان زیر نرمال و در آذرماه نرمال پیش‌بینی می‌شود.

شهریاری از شرایط حادتر کاهش بارندگی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ خبر داد و بیان کرد:شرایط تامین آب شرب تقریبا نرمال و پایدار اکنون که تا انتهای شهریور هم ادامه خواهد داشت، به این دلیل است که از شهریور ۹۹ با ذخیره آبی مناسبی وارد سال آبی ۱۴۰۰   شدیم و همین ذخیره آبی باعث شد تاکنون شرایط نرمال و پایداری جهت تامین آب شرب شهر و استان تهران داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر ورودی آب به سد‌ها با روند کاهشی تصاعدی مواجه بوده، بیان کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون متر مکعب ورودی آب به دریاچه سد‌های پنجگانه تهران بوده در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته این میزان دو میلیارد و ۱۷۰ میلیون متر مکعب بوده است به عبارتی ورودی آب به مخازن سد‌های تامین‌کننده آب شرب شهر‌های تهران و کرج ۴۰ درصد کاهش یافته است.

شهریاری گفت: میزان کاهش ورودی آب به سد‌ها در مرداد ماه سال جاری را نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد عنوان کرد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران اضافه کرد:با همین منابع آب محدود تامین آب مطمئن، پایدار و با کیفیت را برای شهروندان داشته باشیم که در این میان همراهی و همکاری بیش از پیش مردم ما را در نیل به هدف یاد شده کمک خواهد کرد.

سد ذخیره امسال (۱۴۰۰) ذخیره سال گذشته (۱۳۹۹)
امیرکبیر  132 158
لتیان 47 67
لار 75 155
طالقان  238 343
ماملو 90 208

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو ، سد مخزنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار