رحیمی گفت: با توجه به حجم کاری کادر درمان به ویژه پرستاران، در دولت جدید باید به خواسته‌های این قشر خستگی ناپذیر، توجهات بیشتری شود.

یوسف رحیمی عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت پرستاران در سراسر کشور، اظهار کرد: در حال حاضر پرستاران در بحران شدیدی به سر می‌برند و بیش از ۲۰ ماه است که تحت فشار هستند و نیمی از این پرستاران نیرو‌هایی هستند که شرکتی و یا ۸۹ روزه هستند و به صورت موقت و تمدید طرح، مشغول فعالیت هستند و آنقدر این نیرو‌ها به صورت موقت تمدید می‌شوند و کار می‌کنند که سن استخدام از آن‌ها گرفته می‌شود.

رحیمی افزود: علاوه بر به کم مهری‌هایی که در حقوق پرستاران دیده می‌شود توقع هم وجود دارد که بتوانند به خوبی کار کنند و از جامعه مراقبت کنند، اما در مقابل حمایتی از آنان نمی‌شود. در حال حاضر اصلی‌ترین نیاز پرستاران مسئله تبدیل وضعیت است، یعنی نیرو‌های موقت اعم از طرحی، تبدیل طرح، شرکتی و ۸۹ روزه، تبدیل وضعیت شوند و این اصلاً برای کسی که نزدیک دو سال است جان و سلامتی خود را در دست گرفته و برای مدیریت این بحران تلاش می‌کند خواسته زیادی نیست.

او اظهار کرد: هر پرستار قبلاً در حالت عادی بر ۷ و ۸ بیمار نظارت داشت، اما در این شرایط بحرانی هر پرستار ممکن است مراقب ۱۵ بیمار باشد و این وضعیت به شکل طولانی مدت ادامه دار نخواهد بود. با توجه به فشار شدیدی که در سیستم سلامت است اگر حمایت و مراقبت کافی از کادر درمان صورت نگیرد ممکن است شاهد فروپاشی نظام سلامت خواهیم بود. 

او بیان کرد: اگر واقع بین باشیم می‌بینیم که مدت زمان طولانی باید با کرونا دست و پنجه نرم کنیم و بیشتر از هر چیز به حضور و سلامت پرستاران نیازمندیم و اگر امکانات اولیه و انگیزه کافی برای آن‌ها ایجاد نشود، توسط کشور‌های مختلف دنیا به راحت‌ترین شکل ممکن جذب می‌شوند و در کمتر از دو ماه می‌توانند در ساده‌ترین شرایط کشور را ترک کنند و در بهترین شرایط و با بیشترین امکانات، در کشور‌های دیگر مشغول به کار شوند، اما پرستاران ترجیح می‌دهند در کشورشان بمانند و به هموطنان شان خدمت کنند.

رحیمی با بیان اینکه مسئله مهم دیگر معیشت پرستاران است، گفت: در حال حاضر حکم حقوقی که پرستاران دارند در مقایسه با سایر کارکنان دولت و با توجه به حجم کاری آن‌ها بسیار ناچیز است. این در حالی است که‌ هرگاه  وضعیت کشور بحرانی و قرمز می‌شود اکثر مشاغل دور کار می‌شوند و یا حجم کاریشان کاهش می‌یابد و در مقابل پرستاران بدون کمترین استراحتی فشار کاری‌شان چندین برابر افزایش پیدا می کند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: درخواست بعدی این است که فوق العاده خاص یا فوق العاده ویژه نیز به پرستاران تعلق بگیرد آن هم در این شرایط بحرانی که بیشتر فشار ممکن روی کادر درمان است. من از رئیس جمهور محترم و دولت و وزیر جدید خواهشمندم که به خواسته‌های پرستاری توجه کنند و فوق العاده خاص را برای پرستاران اجرایی کنند.

رحیمی گفت: نکته مهم دیگر این است که پرستاران در سازمان تامین اجتماعی بسیار در مضیقه هستند و متاسفانه در حقشان به شدت اجحاف می‌شود و از این سازمان توقع می‌رود که از پرستاران به شایستگی حمایت کنند و اولویتشان را بر اساس حفظ نیروی پرستاری تنظیم کنند. ما امیدواریم با حضور وزیر جدید کار،  شاهد تغییر و تحولی در سازمان تامین اجتماعی برای احقاق حقوق پرستاران باشیم.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاس کبود
۱۸:۱۰ ۲۲ دی ۱۴۰۰
فوق العاده خاص عمرمان تلف شد
آخرین اخبار