ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان گفت: یک میلیون و ۷۹۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۹۰ میلیون دلار در پنج ماهه امسال از گمرکات سیستان و بلوچستان صادر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، محمدعلی خاشی ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: یک میلیون و ۷۹۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۹۰ میلیون دلار در پنج ماهه امسال از گمرکات سیستان و بلوچستان صادر شده است.

او افزود:این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۶ درصد و از نظر وزن ۴۴ درصد افزایش داشته است.

او گفت: از ابتدای  امسال تاکنون ۲ هزار و ۱۶۹ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۵۴ میلیون دلار و وزن ۳۶۴ هزار تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه و ارزش ۸۲ درصد و از نظر وزن ۲۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت سیمان، کلینکر، خرما، گاز مایع، تخم گشنیز، سایر محصولات کشاورزی و مشتقات نفتی بوده و عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، افغانستان، عمان و امارات متحده عربی صادر شده‌ است.

او  با اشاره به صادرات کالاهای اظهارشده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرکات سیستان و بلوچستان در بازارچه‌های مرزی بیان کرد: تعداد اظهارنامه ارائه شده ۱۶ هزار و ۵۸۳ فقره به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار به وزن بیش از یک میلیون و ۴۲۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۷۱ درصد، از نظر ارزش ۹۵ درصد و از نظر وزن ۱۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

خاشی با اشاره به واردات قطعی سیستان و بلوچستان افزود: از ابتدای امسال  تاکنون هزار و ۸۳۴ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش بیش از ۴۶۴ میلیون دلار و وزن ۷۶۶ هزار تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۰۹ درصد و از نظر ارزش ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: عمده اقلام وارداتی سیستان و بلوچستان شامل برنج، گندم، جو دامی، ذرت دامی، انبه، شکر، کنجد، لوازم یدکی و دام زنده بوده که این اقلام از کشورهای روسیه، آلمان، دانمارک، پاکستان، هند، چین و امارات متحده وارد شده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در پنج ماهه  امسال  ۱۶ هزارو ۸۷۷ دستگاه کامیون به وزن بالغ بر ۳۳۷ هزار تن کالا شامل گاز، برنج، تخم زیره، ادویه، پنل های خورشیدی و کانتینر خالی از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و چابهار به کشورهای افغانستان، پاکستان و امارات متحده صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون و وزن ۲۳ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون ۱۰ هزارو ۵۳۳ تن کالای خارجی از طریق خط ریلی تشریفات ترانزیت انجام شده است.

خاشی افزود: به دلیل اتفاقاتی که در افغانستان به وقوع پیوست مرزهای شرقی تحت تاثیر قرار گرفت و حدود یک هفته وقفه ایجاد شد اما هم اینک عملیات و مراودات تجاری به مراتب با شرایط بهتر از قبل انجام می شود.

وی گفت: صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه آزاد، بازارچه پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان انجام می شود.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی از وظایف گمرک در مبادی مرزی مبارزه با مواد مخدر است که به دلیل هم مرز بودن با ۲ کشور افغانستان و پاکستان باید مرزهای این استان به دستگاه های ایکس ری مجهز شوند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار