اوحدی گفت: اگر بخواهیم حساس‌ترین برهه انقلاب را در طول ۴۲ سال انقلاب بیان کنیم، قطعا نیمه اول سال ۶۰ سخت‌ترین دوره بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید اوحدی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در کنگره ملی تجلیل از شهدای دولت که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: ما ۱۵ هزار شهید مظلوم دولت داریم و از شهیدان رجایی و باهنر به عنوان سمبل نام می‌بریم.

وی افزود: دوره انقلاب، فرار و نشیب‌های حساسی را پشت سر گذاشته است اگر بخواهیم حساس‌ترین برهه انقلاب را در طول ۴۲ سال انقلاب بیان کنیم، قطعا نیمه اول سال ۶۰، سخت‌ترین دوره بوده است.

اوحدی تصریح کرد: همه انسان‌ها و پدیده‌های خلقت، حتی جامدات، از عوامل درونی و محیطی تاثیر پذیر هستند؛ غیر از انسان ها، برای بقیه خلقت، این عوامل درونی به صورت تکوینی در ذات این پدیده‌ها قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: انسان چون قدرت اختیار دارد، عوامل درونی اش تکوینی نیستند انسان می‌تواند ظرفیت‌های درونی خود را آنقدر بالا ببرد تا عوامل بیرونی دیگر آنقدر تاثیر نداشته باشند.

وی در ادامه گفت: عوامل درونی شامل عقل انسان، ارزش‌های فطری، اعتقادات و قدرت اختیار و انتخاب می‌شوند و عوامل بیرونی، شرایطی هستند که ما در آن قرار می‌گیریم و می‌توانند بر ما تاثیر جدی بگذارند.

اوحدی با تاکید بر این که انسان با قوی‌تر کردن عوامل درونی‌اش، در مقابل عوامل و تکانه‌های بیرونی نیز مقاوم‌تر می‌شود اظهار کرد: خداوند هیچ جریانی را تغییر نمی‌دهد، مگر اینکه آن جامعه خودش را از درون تغییر دهد.

رئیس بنیاد شهید تصریح کرد: عظمت وجود امام نیز در همین بود؛ امام یک انسان خود ساخته بود که بر هوای نفس و عوامل درونی خود کاملا مسلط بود و همین باعث شد بتواند حرکت بیرونی در جامعه به وجود آورد؛ اگر انسان بر عوامل درونی اش کنترل نداشته باشد، در برابر آثار منفی عوامل بیرونی آسیب پذیر می‌شود.

وی بیان کرد: شهید رجایی به دلیل مراتب رشد و ظرفیت درونی که داشت، در هر جایی که قرار گرفت اثر گذار شد. در واقع، این جایگاه ریاست جمهوری نبود که به شهید رجایی ارزش داد؛ بلکه ایشان بود که بر جایگاه هایش تاثیر می‌گذاشت.

اوحدی افزود: اگر انسان‌ها بخواهند در جامعه خود تاثیرگذار باشند، باید در راهی پیش روند که عوامل درونی شان رشد یابد طبق سخنان رهبر، ابتدا خودسازی، سپس جامعه سازی، بعد از آن اثرگذار بودن در جامعه و در آخر، رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: دروه ریاست جمهوری شهید رجایی، تنها ۲۸ روز بود. اما چون ایشان بر عوامل درونی اش مسلط بود، همان دوره کوتاه تاثیر گذار بود.

وی عنوان کرد: شهدای دولت برای مردم خاک شدند تا انقلاب به آرمان هایش برسد. ما انسان‌هایی که امروز به عنوان مسئول هستیم، چه قدر از سجایای شهیدان فاصله داریم؟ ویژگی بارز شهیدان رجایی و باهنر، پرکاری و خسته نشدن آن‌ها بود.

سعید اوحدی با اشاره به اینکه سال ۶۰ بدترین سال جنگ بود گفت: در آن زمان یک فتنه بسیار خطرناک در اتاق جنگ آمریکا و صهیونیست تشکیل شد؛ آن‌ها اعتقاد داشتند فرزندان این مرز و بوم به ایمانی که داشتند، حتما پیروز جنگ می‌شدند.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: آن‌ها تنها یک راه برای پیروزی در نظر داشتند و آن این بود که نظام را از داشته هایش خالی کنند؛ ابتدا در ۶ تیر، مقام معظم رهبری را مورد ترور قرار دادند.

وی در ادامه تصریح کرد: سپس با فاصله کوتاهی در هفتم تیر، شهادت ۷۲ تن از یاران امام اتفاق افتاد به فاصله یک ماه، شهادت شهیدان رجایی و باهنر را داشتیم همزمان با این وقایع، ترور‌های داخل شهر‌ها و شهدات شهدای محراب را نیز داشتیم.

اوحدی بیان کرد: آن‌ها می‌خواستند بهترین سرمایه‌های ما را از درون نابود کنند آن‌ها به خیال خود فکر می‌کرند تا اوایل مهر جنگ تمام می‌شود، اما امام در اوج بحران‌ها گفتند حصر آبادان باید شکسته شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: امروز ما در جنگ سنگینی قرار گرفته ایم جنگ نرمی که دشمن در آن همه ابزارش را علیه ما به کار گرفته است اگر دشمن آن روز جان‌های ما را مورد هدف قرار می‌داد، امروز هدفش روح فرزندان ماست. اگر آن روز، فتنه دشمن خالی کردن کشور از سرمایه هاش بود، امروز هم با ترور شخصیت‌ها همین هدف را به دنبال دارد.

وی در ادامه گفت: از امام صادق (ع) پرسیدند عملی با فضیلت‌تر از حج وجود دارد؟ و ایشان گفتند اگر انسان گره‌ای از گره‌های مومنی باز کند، فضیلتش از حج نیز بیشتر است.

اوحدی  اظهار کرد: دو مناسبت در دین داریم که در آن گناهان انسان کاملا بخشیده می‌شود. یکی شب قدر و دیگری حج است. پیامبر (ص) فرموند اگر انسان برای گشودن گره‌ای از مریضی سعی کرد، خداوند همه گناهانش را پاک می‌کند. یعنی حتی نتیجه نیز مهم نیست، همت و نیت کافی است. بنابراین. خدمت به مردم مانند حضور در عرفات حج است.

در انتهای مراسم نیز، از خانواده معظم شهدای دولت تجلیل به عمل آمد و از دو کتاب «ایثار اجتماعی در قرآن کریم» و «ایثار اجتماعی در نهج البلاغه» و هم چنین لباس لحظه شهادت شهید فخری زاده رونمایی به عمل آمد.

نیمه اول سال ۶۰ سخت‌ترین دوره انقلاب بود/ لباس لحظه شهادت شهید فخری زاده رونمایی شد

نیمه اول سال ۶۰ سخت‌ترین دوره انقلاب بود/ لباس لحظه شهادت شهید فخری زاده رونمایی شد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
روحش شاد
آخرین اخبار