دستکند شهر زیرزمینی تفرش برای بازدید عمومی بازگشایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  همزمان با آغاز طرح‌های هفته دولت شهرستان تفرش، دستکند شهر زیرزمینی تفرش هم به عنوان یکی از طرح‌های میراث فرهنگی برای بازدید عمومی بازگشایی شد.

دستکند زیرزمینی تفرش در زیر بافت امروزی شهر تفرش واقع شده و با ٢٠٠ هکتار وسعت یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های زیرزمینی در ایران و خاورمیانه است.

در اولین فصل کاوش باستان‌شناسی این شهرزیرزمینی که به استناد داده‌های باستان‌شناسی در دوره سلجوقی ساخته شده و تا دوره صفوی مورد استفاده قرار گرفته از سه طبقه از مجموع طبقات محوطه شناسایی و مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفت.


اولین کاوش باستان شناسی این شهر زیرزمینی سال ۹۸ و دومین فصل کاوش آن با هدف کشف طبقات اصلی محوطه و فهم ساختار معماری آن در کنار کشف شواهدی از کاربری محوطه در پاییز ١٣٩٩ انجام شد.

در نتیجه این بررسی‌ها و کاوش‌ها، شواهدی از طبقات اصلی محوطه یافت شد که شامل فضا‌های معماری مسکونی با اتاق‌هایی به ابعاد میانگین ٣ در ٤ متر، شواهدی از قنات قدیمی شهر و یک آب انبار از مهمترین یافته‌های فصل دوم کاوش در دستکند زیرزمینی تفرش است.

کشف قطعه سفال‌هایی از دوره سلجوقی در بافت اصلی محوطه نشان می‌دهد این دستکند در این دوره استفاده شده و با استناد به پرشدگی‌های پیشین در این دوره مسدود شده است.

بازگشایی شهر زیرزمینی تفرش

بازگشایی شهر زیرزمینی تفرش

بازگشایی شهر زیرزمینی تفرش

بازگشایی شهر زیرزمینی تفرش

بازگشایی شهر زیرزمینی تفرش

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.