رئیس مجمع هنرمندان و صنعتگران استان کرمانشاه گفت : از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرده، میزان تولیدات هنرمندان صنعتگر کرمانشاهی به شدت کاهش پیدا کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فیروز ناصری رئیس مجمع هنرمندان وصنعتگران استان کرمانشاه گفت : صنایع دستی وابسته به گردشگری است. وقتی حوزه گردشگری دچار رکود شده طبیعتا صنایع دستی هم به این معضل گرفتار می‌شود، اما در این مدت علاوه بر شیوع بیماری کرونا، گرانی مواد اولیه باعث شد تا هنرمندان صنعتگر دیگر کمتر سراغ تولید بروند، چون دیگر برایشان به صرفه نبود.

او گفت : تعطیل و نیمه تعطیل شدن بسیاری از کارگاه‌های صنایع دستی تعداد زیادی از هنرمندان صنایع دستی را به سمت مشاغل دیگر سوق داده، به گونه‌ای که برخی از هنرمندان صنایع دستی برای گذران معیشت و امرار معاش خود به دستفروشی رو آورده اند و این مسئله زمینه نابودی برخی رشته‌های صنایع دستی را ایجاد کرده که تعداد هنرمندان کمی در آن‌ها فعالیت می‌کردند و اکنون دیگر کسی نیست که در آن رشته‌ها تولید کند.

ناصری افزود: شاید اگر حمایت‌های مسئولین از صنایع دستی بیشتر بود، این روز‌ها شاهد وضع نابسامان بخش مهمی از فرهنگ و آینه تمام نمای هویت استانمان نبودیم، شیوع بیماری کرونا در دوره مدیریت قبلی میراث فرهنگی استان رقم خورد، دوره‌ای که مدیرکل میراث فرهنگی به علت نداشتن اطلاع از حوزه صنایع دستی این حوزه را به نابودی بیشتر کشاند و با آمدن کرونا و بدتر شدن اوضاع، صنایع دستی کرمانشاه به ویرانه‌ای تبدیل شد و حالا با آمدن مدیری جدید در راس مجموعه میراث استان به امید تحولات نشسته ایم، چراکه هنوز صنایع دستی این دیار دلسوزانی دارد که اگر شرایط بهتر شود دوباره پای کار می‌آیند و به فعالیت خود برمی گردند.

او افزود: هرچند تعطیلی نمایشگاه‌ها و حضور نداشتن گردشگران، حوزه صنایع دستی را به رکود برده، اما برخی از هنرمندان هم هستند که از فرصت فضای مجازی برای معرفی و فروش هنر خود استفاده کردند، با این حال این کار هم مشکلات خود را دارد، بطوریکه با وجود اینکه فرصت فضای مجازی برای فروش تولیدات هنرمندان صنایع دستی وجود دارد، اما واقعیت این است که بسیاری از مردم به خرید در این بستر اعتماد ندارند و برای برخی از رشته‌های صنایع دستی که گران‌تر هستند، از طریق فضای مجازی خرید نمی‌کنند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.