قدیر گفت: موج درگیری با ویروس کرونا درقم به‌شکل سینوسی است، اگر تجمع‌ها در استان کنترل نشود،متاسفانه پیک‌ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،محمد رضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم روز دوشنبه درحاشیه بازدید از بیمارستان شهدای قم گفت: بسیاری از این افراد بستری در مراکز درمانی قم به‌علت رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی به‌این بیماری دچار شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نزدن ماسک و عدم تزریق واکسن را نخستین عامل محسوس ابتلا به‌کرونا دانست و گفت:بیش از ۹۰ درصد افرادی که در مراکز درمانی بستری هستند، واکسن نزدند.

قدیر همچنین مراجعه دیرهنگام به‌مراکز درمانی را نیز دومین عامل ابتلا ذکر کرد و بیان کرد: بیشتر بیماران کرونایی در هفته اول و دوم و شاید هم سوم مبتلا شدن، به‌بیمارستان مراجعه می‌کنند، که دراین زمان شخص بیمار در مرحله التهابی شدید قرار دارد، و ریه آن درآستانه آسیب و تخریب شدید است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر تسریع در امر واکسیناسیون و همچنین رعایت دستورالعمل ها و شرکت نکردن در تجمع‌ها بیان کرد: موج درگیری با کرونا درقم به شکل سینوسی است، یعنی با توجه به‌تجمع‌ها، یک سری پیک‌های موقتی را داریم که اگر این تجمع‌ها کنترل نشود، متاسفانه پیک‌ها ادامه خواهد داشت.

قدیر دربخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی تعدادی تخت جدید برای خدمات‌رسانی به‌بیماران کرونایی در بیمارستان شهدای قم خبر داد و گفت: در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان تخت‌ها همچنان پُر است و روند بستری نیز هنوز نزولی نشده‌است.

او ادامه داد: بار مراجعه بیماران به‌بیمارستان بالاست، و کنترل بیماری درگرو عواملی نظیر رعایت کردن دستورالعمل های بهداشتی و زدن ماسک توسط مردم و امتناع از حضور درتجمع‌ها می‌باشد.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهر‌های نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکز‌های عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
در کمال تعجب هنوز نماز جماعت برگزار میشه
United States of America
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
جالبه اون وقت مجوز برگزاری مراسم مذهبی داده میشه
آخرین اخبار