چند خانواده عزادار با اهدای مخارج عزای عزیزانشان در احیای سه رشته قنات مشارکت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، صدای پای آب در ۳ روستای شهرستان قاینات به گوش می‌رسد. این نوای خوش که در روستا‌های شندان عرب، نوغاب پسکوه و تیغدر گوش‌ها را نوازش می‌دهد، چشم اهالی این روستا‌ها و کشاورزان آن را هم روشن کرده است.

قنات‌های این سه روستا به همت چندین خانواده عزادار که در شرایط کرونا، مراسم عزا برای عزیزانشان برگزار نکرده اند مرمت و بازسازی شده و حالا زمزمه جریان آب در آن به گوش می‌رسد.

رونق کشاورزی با صدای پای آب

یکی از اهالی منطقه می‌گوید: تا پیش از این تمام اراضی خشک و لم یزرع بوده و هیچ گونه کشت و زرعی در آن وجود نداشته است.

او ادامه می‌دهد: خدا را سپاسگزاریم که این آب در روستا جریان پیدا کرده و کشت و کار رونق گرفته است.


بیشتر بخوانید


این کشاورز شهرستان قاینات بیان می‌کند: اگر این قنات‌ها نباشند، نمی‌توان زندگی کرد و واقعا درست است که می‌گویند هرجا آب هست، آبادی هم هست.

او می‌گوید: از زمان احیای قنات، حجم آبدهی آن دو برابر شده و مشکل کم آبی روستا‌ها هم رفع شده است.

این کشاورز عنوان می‌کند: هزینه احیای این قنوات از خرج مراسم عزا برای چندین نفر بوده که در این شرایط مراسم را برگزار نکردند و برای خود باقیات الصالحاتی به جا گذاشتند.

او ادامه می‌دهد: امیدواریم که با احیای این قنات ها، مردم دوباره به روستا‌ها بیایند و کشاورزی در روستا‌ها رونق بگیرد.

یکی از خیرانی که در امر احیای قنوات نقش داشته است با ابراز خوشحالی از انجام این کار خداپسندانه می‌گوید: باعث افتخار است که آبرسانی به روستا‌ها باعث خوشحالی مردم شود.

کمک ۶۰ درصدی خیران برای احیای قنوات

هنری رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت:در شهرستان قاین با کمک بخش‌های مختلف و با توجه به هماهنگی با مجموعه جهاد و اهالی روستا، سه پروژه احیای قنات با اعتبار ۴۵۰ میلیون تومان انجام شده است.

او افزود: از این مبلغ، ۶۰ درصد یعنی نزدیک به ۲۷۰ میلیون تومان کمک خیران به جای هزینه‌های مراسم ترحیم بستگانشان بود.

هنری با بیان اینکه اهدای هزینه‌های مربوط به ختم و ترحیم برای احیای قنوات کشاورزی کار جدیدی بود، افزود: مردم استان می‌توانند نذورات خود در ماه محرم و صفر و هزینه‌های مراسم را برای کمک به زیرساخت های اشتغال اختصاص دهند و از آنجا که پروژه‌های آب و کشاورزی اولویت استان است، این اقدامات خیرخواهانه می‌تواند کمک بزرگی باشد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار